Alla inlägg under augusti 2011

Av judi - 31 augusti 2011 06:45

Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega-3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. De är därför mycket viktiga för god hälsa. Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk och skaldjur, medan ALA (alfalinolensyra) kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas


EFFEKTEN AV OMEGA 3

sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar


bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)


hjärnans kapacitet förbättras


ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner


bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl


cellmembranen blir mer mjuka och elastiska

MAT
Av judi - 30 augusti 2011 06:45

Det som stod i mitt notat den 24/8 återkommer här nu skrivet med andra ord kanske lättare att förstå denna översättning 

 

Vi kan nu testa läkemedel som skulle reglera detta proteinets väg eller optimera den, så den fungerar som den ska i en normal stat" studie forskaren Dr Teepu Siddique, MD, professor i neurologi och klinisk neurovetenskap vid Northwestern är Feinberg School of Medicine , sade i ett uttalande.

Forskarna fann att denna dysfunktion av proteinet i återvinningssystemet förekommer i alla tre typerna av ALS - ärftlig, icke ärftlig (sporadisk) ALS och att dett är samma process vid Demens som angriper hjärnans enligt denna  studien. Tidigare har forskarna inte varit eniga om detta att det var samma sjukdomsprocess detta är nu bevisat i denna studien  att det är en likadan sjukdom process för alla tre typer av ALS, rapporterade healthday.


Läs mer HÄR


http://www.huffingtonpost.com/2011/08/22/als-cause-lou-gehrig-disease_n_933604.html

Av judi - 29 augusti 2011 06:45

Vilken rehabilitering man får efter en stroke eller andra ­akuta neurologiska sjukdomar varierar kraftigt i landet. Enligt granskningen från patientföreningen NHR har många landsting dessutom ingen koll på vad man erbjuder patienterna. ­Socialminister Göran Hägglund (KD) erkänner att det finns ett betydande utrymme för förbättringar av rehabinsatserna


Det är Neurologiskt handikappades riksförbund, NHR, som gjort en kartläggning av landstingens rehabiliteringsinsatser. Det handlar om vad som finns inom det egna landstinget, vad man köper i andra landsting och om det erbjuds någon rehabilitering


Läs mer Här


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rehabinsatser-skiftar-kraftigt_6410446.svd

Av judi - 28 augusti 2011 07:00

 

Vackraste Av Änglar
Då var jag trött och frusen
Andfådd och sprang från ljuset
Kaos spreds uti min kropp
Jagad som av demoner
Skrattande såg dom på när
Jag styrde livet mot en storm


Du, du var den som fann mig
Ängeln på sista stranden
Där stormen lämnat mig vid liv
Du, du gav mig handen
Tog mig hem och åter fann
En människa som äntligen var fri


Refräng:
Jag kan flyga utan vingar
All din kärlek lyfter mig
Du den vackraste av änglar
Allt som jag gör är för dig



Förr tog jag allt för givet
Prövade alltid livet
Odödligt stod jag ensam kvar
Vakna du måste vakna
Väcktes utav hans saknad
Sömnlös som vaken i en dröm




Du, du var där i natten
Gick genom eld och vatten
Tog mig i säkerhet igen




Jag kan inte säga dig hur vacker du är
En ros akvileja vars skönhet du bär
Ja du gav mig åter min livsharmoni
Jag var fängslad i livet, men du tog mig fri





Lyrics www.allthelyrics.com/lyrics/sandra_dahlberg/


Av judi - 27 augusti 2011 06:45

Jag fick Nej  av landstinget man beviljar inte mig en vistelse i Valjeviken rehabiltering beviljas vart 2-3 år av Landstinget jag har skrivit tidigare om detta billigt och bra tycker jag


Eftersom man har en dödlighet på 75% efter 3 år med ALS efter 5 år är 90% döda i als som har diagnosen Har man tur så hinner man få detta med rehab 1 gång under sin sjukdom och lever man så är man så sjuk andra gången att man inte orka att åka någon stans


Jag vet att dessa landstingspolitiker och som är landstingsdirektör det stod i Tidningen om detta har miljoner i falmskärmsavtal våra skatte pengar går inte till vården utan i fickorna på redan penningstinna miljonärer

SKAMLIGT

Av judi - 26 augusti 2011 06:45


Detta kosttillskott andvänds i USA till ALS Patienter

5-Dehydroepiandrosteron (5-DHEA) är en 19-carbon endogena  naturlig stereoidhormon Det anses vara en neurostroid

DHEA kosttillskott används ibland som muskelbyggande eller prestationshöjande droger av idrottare. Men fann inte någon i en randomiserad placebokontrollerad studie som DHEA tillskott hade någon (statistiskt signifikant) effekt på muskelmassa, styrka eller testosteron


DHEA nivåer i kroppen börjar minska efter 30 års ålder, och rapporteras vara låg hos vissa personer med anorexi, slutstadiet njursjukdom, typ 2-diabetes (icke insulinberoende diabetes), aids, binjureinsufficiens, och i annan kritiskt sjukdom. 


DHEA nivåer kan också vara påverkade eller slut beroende på ett antal läkemedel, inklusive insulin, kortikosteroider, opiater, och danazol som intas i kroppen.


Läs mer här


http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://arthritis.about.com/od/dhea/DHEA_Dehydroepiandrosterone_Uses_Health_Benefits_Side_Effects.htm




Av judi - 25 augusti 2011 06:45

Till dig som tror på alternativa behandlingar  rekommenderar jag detta 

NASA leder utvecklingen i världen även inom LED Ljusterapi.  Photizo har NASAs forskningsresultat som grund i sina LED Ljusterapi instrument. PharmaLight.se är distributör till både NASAs leverantör QD och Photizo. Listan är exempel på vad PHARMALIGHTs ledande LED Ljusterapi framgångsrikt används till:

Smärtstillande effekt


Akuta brännskador

Belastnings- och förslitningsskador

Rynkor

Smärtsamma kroniska sår/trycksår

Olika former av idrottsskador/benbrott

Förbereda muskler inför aktivitet

Diabetiska sår

Inflammationer i läkningsområdet efter kirurgiska ingrepp

Öka blod- och lymfcirkulation, dränera slagg/restprodukter

Innan och efter massage / kiropraktik

Inflammationer i munhålan

Blödning, smärta och svullnad i samband med kirurgiska ingrepp

Inflammationer på djur orsakade av olyckor, hård träning, sjukdom, krävande ansträngningar


läs mer här

http://www.biolight.nu/

Av judi - 24 augusti 2011 06:45

Nu har forskare vid Northwestern University Feinberg school hittat en gen som kan kopplas till sjukdomen och den här verkar ha med degradering av felveckade proteiner att göra, alltså förmågan att bryta ner och göra sig av med skadade proteiner. Man känner sedan tidigare till tio andra ALS-gener, men ingen av dem har direkt koppling till proteinnedbrytning. Just det gör detta fynd intressant, enligt Stefan Marklund, professor och överläkare vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå


den nya genen UBQLN2. Den kunde kopplas till ett protein som har som uppgift att bryta ner och återvinna byggstenarna i andra trasiga och förstörda proteiner. När det inte sker blir skräpet kvar bland nervcellerna i ryggmärg och hjärna och trasslar till ruljansen där. Det bildar härvor som påminner om trassliga garnnystan hos de ALS-sjuka och just de härvorna leder till att nervcellerna bryts ner och förstörs.


Läs mer här

http://svt.se/2.108068/1.2508200/viktig_als-gen_hittad


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards