Alla inlägg under mars 2018

Av judi - 31 mars 2018 19:23


Bach: Erbarme dich, mein Gott (Matthäuspassion) - Galou (Roth)

German text:

Erbarme dich, mein Gott, um meiner Zähren willen!
Schaue hier, Herz und Auge weint vor dir bitterlich.
___

English translation:

Have mercy, my God, for the sake of my tears!
See here, before you heart and eyes weep bitterly.

Av judi - 27 mars 2018 19:53


27 mars 2018 av Dagmar Munn i kolumner, Att leva bra med ALS - en kolumn av Dagmar Munn.

Träning är säkert för ALS patienter

Fram till min ALS-diagnos 2010 var regelbunden daglig träning en integrerad del av mitt hälsoprogram. Så det förvånade mig att lära mig att forskare debatterade vikten/ rollen av träning för ALS-patienter. Föreställ dig min besvikelse att läsa att vissa läkare även gav rådet att inte träna helt och hållet.


Ändå litade jag på mina år av träning och följde mina magkänsla och fortsatte att utföra en modifierad version av mitt tidigare träningspass. Träning fick mig att må bättre och sova bättre, plus det hjälpte mig att anpassa sig till min kropps nya begränsade sätt att flytta.


Samtidigt höll jag ett vakande öga på ny forskning. Inledningsvis tittade studierna på och bekräftade fördelarna med enkla rörelserövningar. Sedan undersökte studier intensiteten av träning,vilket ledde till att man  rekommenderade ALS patienter träna på en måttlig nivå.


Nyligen har resultaten av en sexmånadersstudie jämfört med tre olika typer av motion eller sorter av träning .

 

Jag ska erkänna att jag är lite mer än glad att läsa att  träning med motstånd, uthållighet och stretching / -övningar är väl tolererade av ALS-patienter. Dessutom fanns det en trend mot färre fall/att ramla när man tränade med motstånd och uthållighets träningsgrupper.

hittat här

https://alsnewstoday.com/2018/03/27/3-als-news-items-caught-my-eye-last-week/

 


#TräningochALS

Av judi - 27 mars 2018 19:34

Palmsöndagen, en viktig dag i kyrkoåret, är söndagen före påsk och inleder stilla veckan. Palmsöndagen är ägnad minnet av Jesu intåg i Jerusalem, då folket hälsade honom med palmkvistar i händerna.

Måndagen kallas blåmåndag eller svarta måndag; blåmåndagen är egentligen måndagen efter fastlagssöndagen.

Tisdagen kallas vita tisdagen. Dessa namn betecknar ursprungligen måndagen och tisdagen i fastlagen, där deras namn bär en innebörd, men har i folkmun förflyttats även till stilla veckan.

Onsdagen i stilla veckan har kallats dymmelonsdag, efter seden att inför påsken byta ut kyrkklockans metallkläpp mot en av trä, en så kallad ”dymmel”. Under skärtorsdag, långfredag och påskafton får därmed klockan en något dovare klang än vanligt. Under påskdagens gudstjänst, då man firar Jesu uppståndelse, är metallkläppen tillbaka, och klockan kan ljuda med full klang igen.

Skärtorsdagen är i den romersk-katolska kyrkan en reningsdag, varav ordet skärtorsdag är bildat. "Skär" kommer från ett fornnordiskt ord för 'ren', 'vacker', 'blank' eller 'klar', som också finns i förleden till ordet skärseld. Denna dag firas att Jesus instiftade nattvarden då han den natten firade den judiska påskmåltiden tillsammans med sina lärjungar. Namnet, skärtorsdagen, kommer av att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före måltiden. Skär betyder ren. När kyrkklockorna ringt in till skärtorsdagens mässa, är de sedan tysta fram till gudstjänsten under påsknatten/påskdagen. Som regel kläs altaret av på kvällen efter avslutad mässa, vilket innebär att alla ljus, blommor, vaser och dukar bärs bort.

Långfredagen firas i kristen tradition till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem.  Dagen är allmän helgdag. Fram till 1969 präglades långfredag av att de flesta affärer och offentliga nöjen hade stängt till minne av Jesu korsfästelse. I kyrkan markeras allvaret och sorgen av att altaret endast dekoreras med fem röda rosor som symboler för de sår Jesus fick då han korsfästes. Textilerna som används är svarta, det spelas ingen orgelmusik och kyrkklockorna används inte.

Påskafton är i kristen tradition en "tom" dag. Jesus ligger i graven och lärjungarna har låst in sig i rädsla för dem som låg bakom avrättningen. Svenska kyrkan håller inga gudstjänster förrän tidigast sen kväll/påsknatten för att fira Jesus uppståndelse på påskdagen. Påsken börjar vid

midnatt.

Läs mer här

https://www.svenskakyrkan.se/brunflo/stilla-veckan

Av judi - 26 mars 2018 23:37

Ny försöksbehandling mot ALS

 
Uppdaterat kl 04.32
 
Publicerat kl 06.00

Forskare i Umeå hoppas kunna bota den svåra nervsjukdomen ALS genom att påverka patienternas gener. Metoden ska testas i ett internationellt samarbete och är ett av flera projekt som just nu pågår för att försöka hitta ett sätt att stoppa sjukdomen.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6917375

Av judi - 26 mars 2018 06:30

Alison Krauss - Be Thou My Vision

 


Be Thou my vision, oh Lord of my heart
Naught be all else to me, save that Thou art
Thou my best thought by day or by night
Waking or sleeping, Thy presence my light

Be Thou my wisdom and Thou my true word
I ever with Thee and Thou with me, Lord
Thou my great Father, I Thy true son
Thou in me dwelling and I with Thee one

High King of Heaven my victory won
May I reach heaven's joys, oh, bright heaven's sun
Heart of my own heart whatever befall
Still be my vision, oh Ruler of all

 

Thou and Thou only first in my heart
High King of Heaven, my treasure Thou art



Read more: Selah - Be Thou My Vision Lyrics | MetroLyrics



Av judi - 26 mars 2018 00:00

Av judi - 25 mars 2018 19:08

Gammaltestamentlig läsning

Jesaja kapitel 50, vers 5 - 10

När Herren Gud öppnade mina öron gjorde jag inte motstånd, drog mig inte undan. Jag lät dem prygla min rygg och slita mig i skägget, jag gömde inte ansiktet när de skymfade mig och spottade på mig. Herren Gud hjälper mig, därför känner jag inte skymfen, därför gör jag mitt ansikte hårt som flinta, jag vet att jag inte blir sviken. Han som skaffar mig rätt är nära. Vem söker sak med mig? Låt oss mötas inför rätta. Vem vågar vara min motpart? Må han stiga fram. Ja, Herren Gud hjälper mig, vem kan då få mig fälld? De blir som utslitna kläder, malen skall äta upp dem. Vem bland er fruktar Herren och lyssnar på hans tjänare, som vandrar i mörker utan en strimma av ljus men sätter sin lit till Herrens namn och förtröstar på sin Gud?



Av judi - 23 mars 2018 19:00


Sound of Silence Cover by Todd Hoffman


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards