Alla inlägg under oktober 2012

Av judi - 31 oktober 2012 06:30

En studie på cellnivå där man har manipulerat ett protein TDP-43 som orsakar ALS hos en del als -sjuka  har visat sig vara effektivt och kan i framtiden leda till nya behandlings metoder i texten nedan följer en översättning från Engelska på vilket sätt man har på verkat denna gen

 

 

Amyotrofisk lateralskleros (ALS) är en förödande neuro degenerativ sjukdom som i första hand påverkar motorneuronen. Mutationer i det genom som kodar för TDP-43 orsaka vissa former av sjukdomen,och de cytoplasmatiska TDP-43 klumpar som  ansamlas i celler som är degenererande neuroner i de flesta individer med ALS. 


 

Således kan strategier för att ha inriktning på toxiciteten hos cytoplasmiskaTDP-43 aggregat vara effektiva.

 

Här rapporterar vi resultat från studier där man har tagit bort genomets hela funktion avTDP-43 toxicitet suppressor genom en avkodning på själva genen  

 

Den starkaste suppressorn avTDP-43 toxicitet var borttagningen av DBR1,som kodar för ett RNA Lariat avgreningsenzym. 

 

Det är  påvisat att genom att ta bort DBR1enzymets aktivitet så kallat =introniskalariats som ansamlas i cytoplasman och som sannolikt där  fungerar som ett lockbete för att bindaTDP-43,

Bortagandet av DBR 1 innebär att den hindras från att störa det livsnödvändiga arbetet i cellerna iRNA och RNA-bindandeproteiner. 

 

En Knockdown av DBR1 i en human neuronal cellinje eller i primära neuroner från råttor är också

tillräckliga för att hindra TDP-43 från att bli ett giftigt protein  .Våra rön ger insikt iTDP-43-medierad cytotoxicitet och föreslår att man kan minska DBR1aktivitet och kan då vara ett evetuellt framtida behandlings metod  för ALS-behandling . 

 

Läs mer här

http://www.nature.com/ng/journal/vaop/ncurrent/full/ng.2434.html

 

Av judi - 30 oktober 2012 20:41


Yesterdays a memory
Another page in history
You sell yourself on hopes and dreams
That leaves you feeling sideways.
Tripping over my own feet
Trying to walk to my own beat
Another car out on the street trying to find the Highway
Yeah, Are you going my way?

[Chorus]
This is the story of my life

And I write it everyday
I know it isn't black and white
And it's anything but grey
I know that no I'm not alright, but I feel ok cos
Anything can, everything can happen
That's the story of my life

I gonna write the melody
That's gonna make history,
And when I paint my masterpiece I swear I'll show you first
There just ain't a way to see who and why or what will be
Till now is then
It's a mystery, it's a blessing and a curse
Or something worse

[Chorus]
I've been thinking maybe you can help me write that story of my life
Hey what do you say?

This is the story of my life
And I write it everyday,
And I hope you're by my side when I'm writing the last page

[Chorus x2]

Av judi - 30 oktober 2012 06:30

Jag har i förra veckan haft besök av min LSS handläggare från kommunen och sökt ytterligare assistans timmar enligt hennes bedömning i vårt samtal så är mitt grundläggande behov ökat det tar mig flera timmar idag än tidigare  med den dagliga hygienen och med maten så summan av samtalet blev  att hon kommer att skicka en begäran till  Försäkringskassan för att bedöma mina grundläggande behov ,enligt gällande lagstiftning så är praxis den att när man har kommit upp i mer än 20 timmar per vecka i de grundläggande behoven  så skall man söka assistans timmarna från Försäkringskassan  

 

F-kassans bedömer de personliga behoven utifrån helt andra kriterier än kommunens även om det är samma assistans lag som ligger som grund för de båda myndigheternas bedömningar  

Så framtiden kommer att bli spännande i mötet med detta stora statliga verk som har så stor betydelse i mitt liv det är ju dom som avlönar mig ,Jag menar det är dom som betalar tillbaka mina skatte pengar … 

 

Hur BEDÖMNINGEN KOMMER ATT FALLA .känns som man skall till stup stocken att alltid vara i händerna på andra människor -- 

 

Att i praktiken har blivit från tagen sin självständighet sin suveränitet är en skrämmande upplevelse som person har jag väldigt liten nästan inget inflytande i de beslut som berör mitt liv och min framtid utan jag är omyndigförklarad av myndigheter i de praktiska besluten som säger att  de vet bäst så helt klart känner jag en stor  oro inför detta med att bli utredd av F-kassan  förutom kroppen som lägger ner och i själva verket  släcker ner livet    så tär denna oron på mig som person att inte veta vad konsekvensen blir av att bli bedömd av F-kassan Om man ändå kunde lita på att det blev en person som har kunskaper i ALS och förstår alla skeenden i sjukdomen

 

Får jag eller får jag inte mer assistans timmar till att sköta min personliga hygien 

 

 

Come on baby let me take you by the hand

come on sugar let me take you by the hand

You're for me won't you be all my own

candy candy candy man

 

Come on baby

I love your honey lovin' ways

Come on sweet thing

I love your honey lovin'

your honey lovin' ways


 

Come to me

won't you be all my own

candy candy candy man

[ harmonica ]

 

Come on baby

I'm gonna treat you right

I'll give you candy kisses

ever single night

 

You're for me won't you be all my own

candy candy candy man

Oh candy candy candy

I've got a sweet sweet thing for you

Yeah candy candy candy

I've got a sweet sweet thing for you



Av judi - 29 oktober 2012 06:30

Jag var och handlade kläder med mina flickor i söndags riktiga vinter jackor skall det vara nu när vintern tycks komma lite tidigare än väntat det var ju aldrig sommar. 

 

Mina flickor gick runt med mig i affärerna och puttade runt mig i min transport rulle  

Jag hörde hur de sa den ena gången efter   den andra gången Nej där går det ytterligare en som jag känner !! 

Till sist var jag tvungen att fråga vad som är problemet med att stöta på folk i stan som man känner ? 

 

-Jo för nästa gång man ser den personen så kommer dom att säga ohh, vad synd om dig som har en mamma som sitter i rullstol ! 

 

Detta är för mina flickor något som dom inte riktigt kan hantera att omgivningen alltid kommenterar min sjukdom ..Tjejerna är bara 15 år och undrar alltid varför andra människor ser bara negativa saker ? 

självklart är det inte positivt med att ha ALS den är dödlig men att ständigt få kommentarer från omgivningen när man är 15 år om hur dåligt dom har det i sina liv kan ha en självuppfyllande effekt även om vi gör positiva saker så orkar inte flickorna ta det till sig eftersom dom alltid blir påminda  av sin omgivning om hur dåligt deras liv är med en mamma som är sjuk  

 

Det har gått så långt att en av mina  flickor nu har  börjatycka synd om sig själv  

I deras ögon så får det för stor plats de upplever inte att människor visar äkta medkänsla utan de upplever uppmärksamheten besvärande  det sätt som andra människor   kommer fram och beklagar och säger hur jobbigt det måste vara  för mina tjejer att leva med en mamma som är sjuk sårar mina flickor ..det är inget stöd utan alltid bara ett ständigt beklagande som om dom inte visste hur sjuk jag är det vet mina flickor att jag har ALS andra människor behöver inte komma fram och beklaga som om jag alla redan vore död  

 

Aldrig någon som säger något positivt om mig som mamma det är nästan som om de får ta mig i försvaratt aldrig få vara vanlig, en i mängden vem som helst ..Detta är förståeligt ifall det bara vore ungdomar och barn som beklagade   

 

Men att även ständigt bli påmind av vuxna människor också  blir till sist en börda som kan knäcka ett barn  

 

Det är väldigt befriande med vänner som bjuder hem  oss flickorna och mig  och pratar om vanliga saker hur går det i skolan och tja ni vet lite mer enklare saker samtal om heminredning nya gardiner ev.lite julpynt för även jag och mina flickor gillar att pynta trots sjukdom det är skönt med människor som inte alltid gräver i dom djupaste hemliga rummen för det hjälper inte alltid och det hjälper definitivt inte att Beklaga och tycka synd om oss .. 

 

Det lättar upp stämningen med lite mat och dricka och en mys kväll med vänner unga som gamla och lite småprat om vad som står i damernas veckotidning ..eller vad har grannens katt för färg på sitt koppel ??

Av judi - 28 oktober 2012 06:30


I ditt ansiktes ljus

Jag kommer som jag är
Har ingenting att dölja
Du har skapat mig
Och känner mig så väl
På vacklande ben
Men jag längtar att få följa
Du styrker mig
Och leder steg för steg

Jag vill vara här
I Ditt ansiktes ljus
Låt mig präglas
Och bli en bild av Dig
Jag vill vara här
I Ditt ansiktes ljus
Reflektera ljuset i från Dig

Text & Musik: Joakim Strandberg

Av judi - 27 oktober 2012 06:30

Här en studie man utför på personer med hypersalivation


Studiens Fokus: 
Syftet med denna studie är att utvärdera säkerhet och effekt av IncobotulinumToxin A (Xeomin®)injektioner i parotis och submandibular körtlar hos patienter med Parkinsons sjukdom/parkinsonism och amyotrofisk lateralskleros(ALS)med besvärande sialorrhe vilket betyder supersalivation . 
sjukdom: 
Amyotrofisk lateralskleros(ALS),sporadisk ALS, familjärALS 
StudieKategori: 
läkemedelsprövning 
StudieStatus: 
Aktiv,för närvarande pågår rekrytering 
fas: 
fas II 
typ: 
observationsstudie 
med aktiva ämnen/ läkemedel&placebo 
 
Finansiering Källa: 
Beth IsraelDeaconess Medical Center 
Studieordföranden (a)/Ansvarig forskare(er): 
PushpaNarayanaswami, MD (Beth IsraelDeaconess Medical Center

 

läs mer här

http://www.alsconsortium.org/trial.php?id=78

Av judi - 26 oktober 2012 23:00


Tonight feels like we can do anything we like, oh
Tonight feels like the best night of my life
I’m goin’ in, i’m goin’ in, i’m goin’ in
I’m goin’ in, i’m goin’ in, in in in in

[Beat break]

It’s ‘go’ time, press my button yeah blow the stage, grenade
Oh my, tonight we gon’ ring the tank, but metals
No hold, there ain’t no stopping us tonight
I’m with my crazy, she on a crazy, we on this crazy
We are amazing

Tonight feels like we can do anything we like, oh
Tonight feels like the best night of my life
I’m goin’ in, i’m goin’ in, i’m goin’ in
I’m goin’ in, i’m goin’ in, in in in in


[Flo Rida - Rap Verse]

Tonight feels like we can do anything we like, oh
Tonight feels like the best night of my life
I’m goin’ in, i’m goin’ in, i’m goin’ in
I’m goin’ in, i’m goin’ in, in in in in

Av judi - 26 oktober 2012 06:30

Bara sju procent av den totala läkemedelsförsäljningen används till läkemedel som introducerats under de senaste fem åren och det hotar kliniska studier.

 

Dessutom hävdades det på Life-times läkemedelsseminarium i Stockholm, att det är en myt att landstingen generellt saknar pengar för att subventionera nya läkemedel. Lyssna på NHR:s webbradioinslag!

 

lyssna på länkarna ,med nya förslag till hur vi skall få nya läkemedel som är dyra .

 

http://www.nhr.se/opinion/nyheter/myt-att-landstingen-saknar-pengar-for-subvention-av-nya-lakemedelnhrse/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards