Alla inlägg under april 2018

Av judi - 28 april 2018 01:52

Idag var jag i Göteborg hos min Neurolog Läkarbesöket avlöpte bra som förväntat. 

Det är mer än man kan säga om sjukresan ner .Det var en dålig start från början med färdtjänsten Jag ringde upp beställningscentralen för att bilen var försenad .Då blev jag kopplad till chauffören som sa att han står på skolans parkering .

Jag hänvisade honom att köra till min hemadress och väntade ytterligare 5 minuter .Det kom ingen bil ? Jag ringde igen och han som körde sa att han inte hittade till min hemadress ,med påföljden att jag åkte med rullstolen till skolans parkering. Det första han säger till mig är att han inte bor i stan utan är från Uddevalla som en ursäkt för att han inte körde rätt. Jag frågade chaffisen ifall han inte har GPS?  

 

Den fungerade inte så bra sa han. Nu var vi redan 20 minuter sena och Jag var ju tvungen att  åka eftersom jag hade en tid att passa .Väl inne i bilen så frågade jag ifall det var kronans taxi jag åkte med Visst svara chauffören ,jag tänkte genast det här blir ingen bra resa .

Han kom ut på 45 med hjälp av sin GPS ,den fungerade alldeles utmärkt kunde jag konstatera. Han körde väldigt fort 130-140 k i timmen. Jag fick hjärtklappning så rädd har  aldrig varit när jag åkt färdtjänst .Helt plötsligt svänger han av från 45 an över Kungälvs bron och  frågar är jag på rätt väg ? 

 

Jisses tänkte jag kan han inte läsa GPS. en ? Jag instruerades honom kör över bron och tag sedan till vänster ner på E6,an så tar vi den vägen ner till Sahlgrenska istället tar han vägen ut mot Säve !! 

Nej. Nej stopp åk tillbaka till E6 an .Jag fick ledsaga honom tillbaka till E 6 an då frågade han skall vi inte köra tillbaka till rondellen där han körde fel ? 

Jag upprepade till honom jag skall till Sahlgrenska han kör E6an ut mot Liseberg och plötsligt svänger han bara av från leden , fick min assistent ta sin mobil och leda honom tillbaka till Gårda därifrån via Scandinavium och upp till Sahlgrenska Tacka vet jag nya mobiler med GPS och en assistent som kunde tala om för honom  hur han skulle köra . 

Kronans taxi -sämsta tänkbara Det var inte första gången och säkert inte sista dom har tydligen vunnit upphandlingen i VG-Region  !!

 

#kronantaxi #upphandling #VGR-Region

Av judi - 26 april 2018 15:36

The Amyotrophic Lateral Sclerosis Functional Rating Scale (ALSFRS)

 

https://ct1.medstarhealth.org/content/uploads/sites/8/2015/02/PMandR_ALSRatingScale033111.pdf

Av judi - 26 april 2018 15:29

Europeiska läkemedelsbyråns  Negativa yttrande om godkännande för försäljning av Masitinib i ALS
Europeiska läkemedelsmyndighetens kommitté för humanläkemedel (CHMP) utfärde en negativ åsikt om det villkorade godkännandet för försäljning av masitinib för behandling av amyotrofisk lateralskleros (ALS), terapins tillverkare, AB Science, som nyligen offentliggjordes i ett pressmeddelande.

Masitinib är en tyrosinkinashämmare (TKI) som utvecklas av AB Science för att behandla symtom på ALS. Den orala terapin riktar sig mot immunsystemets celler (mastcellerna och makrofagerna). Det fungerar genom att blockera aktiveringen av proteiner (tyrosinkinaser) som antas spela en roll vid inflammation och kroniska inflammatoriska tillstånd.


Grunderna för CHMP: s negativa åsikt grundades på tre faktorer:


Uppgifternas tillförlitlighet var inte tillräckligt robust för att stödja en registrering (baserat på en inspektion utförd på två av de viktigaste kliniska undersökningscentrumen för studien).


Den kliniska relevansen av skillnaden mellan patienter med "normal" progression (85 procent av patienterna i studien) och de med "snabb" progression (15 procent av patienterna) kunde inte påvisas.


Det fanns en misstanke om feltolkning om den primära analysen av ALSFRS-poängen för ALSFRS för patienter som slutade studien tidigt. ALSFRS-R mäter förmågor som promenader, tal, handkontroll och andning.

 

hittat Här

https://alsnewstoday.com/2018/04/23/ema-issues-negative-opinion-masitinib-conditional-marketing-authorization/?amp

Av judi - 23 april 2018 20:24

Forskare undersökte effekterna av H.P Acthar Gel (depot corticotropin injektion, eller RCI) vid sjukdomsprogression hos vuxna med ALS. Terapin, som säljs under varumärket Acortan (bland annat) används i flera inflammatoriska sjukdomar, inklusive multipel skleros och systemisk lupus erythematosus.
Terapin är under utredning för ALS och mottagen av amerikansk mat och läkemedelsadministrationen (FDA) snabb spårbeteckning och särläkemedelsstatus.

H.P Acthar Gel, utvecklad av Mallinckrodt, innehåller en mycket renad beredning av det adrenokortikotropa hormonet (ACTH) och kan ha antiinflammatoriska, neuroprotektiva och neuroregenerativa effekter som kan fördröja eller till och med stoppa ALS-progression.
 
Sammanfattningsvis föreslår dessa resultat "potentiell RCI-effekt vid behandling av ALS och stödja ytterligare studie av RCI för ALS i kontrollerade studier", avslutade forskarna.
 
Hittat Här

Av judi - 23 april 2018 06:30

  

Bruset i mig blir ord till dig  

 långa ,korta  

ibland inte så rätta  

men ändå ett sätt att lätta 

på känslans band  inom mig  

med ordet till dig 

Vid pennan Marjo

  

Av judi - 22 april 2018 22:38

Dagens bibeltext Predikaren 8:9 ger svar på den tankeväckande frågan: Kan man lägga skulden på Gud för alla politiska orättvisor i välden? I predikaren kan vi läsa om vad som oftast är orsaken till kaos, konflikter och andra orättvisor i världen. Så här står det: ”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har haft makt över människa till hennes skada.” 

Av judi - 22 april 2018 22:13

By the rivers of Babylon
There we sat down.
Yeah, yeah, we wept
when we remembered Zion.

By the rivers of Babylon
There we sat down.
Yeah, yeah, we wept
when we remembered Zion.

Then the wicked
Carried us away in captivity
required from us a song.
Now how shall we sing the Lord song

in a strange land.
Then the wicked
Carried us away captivity
requiring from us a song.
Now how shall we sing the Lord song

in a strange land.

let the words of our mouth
and the meditation of our heart
be acceptable in thy sight here tonight.

let the words of our mouth
and the meditation of our heart
be acceptable in thy sight here tonight.
By the rivers of Babylon

There we sat down.
Yeah, yeah, we wept
when we remembered Zion

By the rivers of Babylon
There we sat down.
Yeah, yeah, we wept
when we remembered Zion.
By the rivers of Babylon
There we sat down.
Yeah, yeah, we wept
when we remembered Zion.

Read more: Boney M. - Rivers Of Babylon Lyrics | MetroLyrics



LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards