Alla inlägg under april 2020

Av judi - 30 april 2020 18:54

Coronaviruset – det här gäller

 
 
 

28 april 2020

Här hittar du aktuell information om våra ersättningar och vad som gäller med anledning av coronaviruset. Har du frågor om till exempel smittbärarpenning, läkarintyg, karens och vab hittar du många svar här.

Inga beslut tagna om ersättning till riskgrupper

Försäkringskassan får just nu många frågor om vad som gäller om man tillhör en riskgrupp, eller bor med någon som tillhör en riskgrupp, och stannar hemma från arbetet för att undvika att bli smittad av covid-19.

Några beslut är inte tagna av regeringen om hur en sådan ersättning ska se ut och vilka som kan komma att omfattas. Därför går det inte att söka någon ersättning. När regeringen kommer att presentera sitt förslag är ännu inte klart. När vi vet mer uppdaterar vi informationen här.

https://forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler


Av judi - 30 april 2020 18:40

Apotekspersonalens oro: Personer i riskgrupp jobbar bland sjuka 

Publicerad 27 april 2020

Apotekspersonal som tillhör riskgrupp för covid-19 är särskilt utsatta eftersom de träffar sjuka människor. Nu kräver Sveriges Farmaceuter att personer i riskgrupp ska kunna stanna hemma med ersättning.
– Det är problematiskt. Vi vill att man skyndsamt löser det, säger Karin Gummesson, ordförande för apotekssektionen. 

I nuläget finns ingen ersättning för den som tillhör en riskgrupp för covid-19 men är frisk nog att arbeta. Apoteksanställda är extra utsatta, enligt Sveriges Farmaceuter, eftersom de riskerar att träffa sjuka människor, samtidigt som det finns liten möjlighet till hemarbete.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/apotekspersonalens-oro-personer-i-riskgrupp-jobbar-bland-sjuka

Av judi - 28 april 2020 00:34

Kärlek in the stream

Det är kärlek på avstånd som gäller i corona-tider. Här en smäktande ballad mellan ett kärlekspar som inte får träffas. Jag är stolt och smickrad att min fina kompis, tillika Sveriges bästa sångerska, hängde med på detta!
 

 

Av judi - 17 april 2020 18:45


Älska Livet stanna hemma .

Av judi - 17 april 2020 18:40

Social distansering  

Corona viruset har fått konsekvenser även i mitt liv sedan 4 veckor nu har jag praktiserat social distansering .Alla aktiviteter är inställda Jag träffar bara mina assistenter och mina döttrar . 

Träning ,badet ,kyrkan ,möten i Neuro och funktionsrätt rådet inställt .Läkartiden hade jag via telefon till Sahlgrenska nästa möte blir nog via Ip telefon med face to Face ,en app skall laddas ner . 

Det tar på psyket att distansera sig .Tur är ändå att det fina vädret håller i sig .Det blir mycket sol och promenader.  

Enligt DR. Skall jag inte börja med badet ännu ,kanske i sommar .  

Instängd i min egen kropp isolerad socialt … Man får en hint om hur det är i fängelse .Detta känns som ett fängelse . 

Det måste få ett stopp snart med Corona –viruset. 

Av judi - 5 april 2020 17:57

Forskare försöker ta reda på så mycket som möjligt om viruset som orsakar sjukdomen covid-19. Det finns ännu många frågor som är helt eller delvis obesvarade. Här följer några av de viktigaste.

1. Hur länge kommer coronaviruset att fortsätta spridas?


Läs Mer Här

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/28/kan-man-infekteras-pa-nytt-hanger-viruset-kvar-i-luften-7-viktiga-fragor-om-det


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards