Alla inlägg under oktober 2016

Av judi - 31 oktober 2016 12:51

Kost rik på frukt och grönsaker kan förknippas med bättre funktion, inklusive andningsskydd,hos  amyotrofisk lateralskleros (ALS), enligt en ny studie.


Studien som har tittat på, "samband mellan kostintag och funktion hos amyotrofisk lateral skleros", publicerades i tidskriften JAMA Neurology.

"Det finns ett växande intresse för vilken roll näring och miljöfaktorer spelar i patogenes och utvecklingen av ALS," enligt författarna "Finns det vissa belägg för att risken för ALS ökar med ökat intag av makronäringsämnen , såsom kolhydrater, glutamat, och fett, och med lågt intag av olika mikronäringsämnen , inbegripet E-vitamin, co-3-fleromättade fettsyror, och karotenoider, samt frukter och grönsaker, även om denna risk inte är konsekvent visat i studier. "

 

De två mest höggradigt viktiga mikronäringsämnen i samband med ALSFRS-R poäng var näringsämnen som tros vara starka antioxidanter : lutein och zeaxantin (15%) och co-3-fettsyror (18%); de dominerande komponenterna i samband med procent FVC var co-3-fettsyror (19%), ω-6 fettsyror (23%), och fiber från spannmål och grönsaker och frukt (9% och 14%, respektive), "enligt detta studieresultat.

 
De primära komponenterna från analyserna av god mat tillhör ägg (19% i samband med ALSFRS-R poäng), fisk, fågel, välgörande oljor och grönsaker.
Dessa livsmedel med försörjningsantioxidanter och är vanligtvis förknippade med en hälsosam diet. Å andra sidan, var mjölk (50%) och lunchkött (32%) i hög grad viktas i ett negativt samband med ALSFRS-R poäng, kanske till följd av den högre fettintag och risken för dessa livsmedel för att främja oxidativ stress, " enligt studien.

Författarna drog slutsatsen att de som tar hand om ALS-patienter bör överväga att främja kost rik på frukt och grönsaker, eftersom de är höga i antioxidanter , fibrer och karotener.
 
Hittat här
Av judi - 31 oktober 2016 10:45

 

P.S jag äger inte bilden lånar denna hoppas det går bra

tycker dock att beskrivningen är träffande avseende assistans .Det är ett lotteri idag.

Av judi - 31 oktober 2016 06:30

Assistans är en het fråga idag .Inte bara att få den beviljad men också att kunna anställa rätt människa .Själv tänkte  jagi början av min sjukdom att det kan väl inte vara så svårt med att utföra arbetsuppgifterna och att det inte heller skulle vara så svårt att ge instruktioner men detta har jag fått revidera i mina tankar . 

Person kemin spelar stor roll och assistentens kompetens .

Är personen intresserad av yrket eller är det bara ett genom gångs yrke för personen , vissa uppger att man måste söka alla lediga jobb annars får man inte stämpla ? 

 

Jag har sett båda grupperna och har genom detta fått lära känna fantastiska människor och lärt mig nya saker ett nytt sätt att se på min egen situation . Jag har det bra helt enkelt med den assistans jag får ,desto bättre jag mår dess mer rädd blir jag  att   det skall tas ifrån mig .Hur skulle min dag se ut då ? 

 

Det blev väldigt tydligt en dag när assistansen inte kom utan sjukskrev sig plötsligt 1 timme före arbetspasset .Då gäller det att ha någon hemma som kan rycka in utan större förberedelser och som är snabbt på plats. 

 

Ser man praktiskt realistiskt på det hela så finns det ingen lösning ingen vikarie kan alltid finnas till hands för mig personligen 365 dagar om året ,när mina ordinarie assistenter är sjuka Det är tur att jag har döttrar som kan ställa upp på kort varsel . Men denna dagen kunde dom inte det dom var upptagna med Högskoleprovet. 

 

Jag satt i min morgon rock utan kläder tills det dök upp en människa och hjälpte mig med  kläder . 

Allt det jag planerat den dagen gick i stöpet Jag skulle åkt till stan och hämta biljetter till en julshow det blev inte av .Jag skulle åkt och handlat mat vissa varor var helt slut . 

Jag hade även planerat in och gå på en jazzkonsert som blev inställd …... 

 

Varför undrar ni jo det kom ingen före kl 12.00 på dagen En helt ny människa klev in genom min dörr som jag aldrig träffat .

Introduktion det var det inte frågan om  

Duscha kläder ,lunch frisk luft och sedan hem för att person nummer 2 skulle ta över efter person nummer 1 Den dagen blev väldigt lite på mina villkor så är inte assistans tänkt att vara . 

Dagen var en stor besvikelse som jag hoppas aldrig upprepas . Rädslan för att den skall bli min vardag sitter dock i medvetandet på ett obehagligt sätt. 

Av judi - 30 oktober 2016 16:58

 

HEJ

Av judi - 29 oktober 2016 11:51

 


I BRIST PÅ ANNAT

Av judi - 28 oktober 2016 14:03

Den senaste tidens skriverier  i massmedia om assistans skrämmer mig  ,det gör att jag har blivit rädd och funderar på att inte visa mig så mycket i det sociala rummet. Kan försäkringskassans spariverdrabba mig . Tycker dom kanske att jag är för frisk i min ALS, för socialt aktiv  med ALS? 

 

kan jag förlora min assistans helt eller delvis ? Detta är frågor som återkommer i mina tankar oftare nu än förr . 

 

Jag känner stark oro för framtiden Jag upplever också att min oro blir bekräftad av att se hur andra med assistans blir behandlade av Försäkringskassan .

 

När man följer debatten så verkar det vara helt slumpmässigt vilka som har fått sin assistans indragen helt eller delvis och det på helt ofattbara grunder. 

Mannen som haft assistans i 30 år erbjuds nu ett boende med service åtaganden  

Har vi som funktionshindrade inte valmöjligheten ifall jag vill vårdas hemma eller på ett boende ?  

Kvinnan som dog på toaletten klarade inte besöket själv ,men tog en chans att prova själv i samband med en social aktivitet . 

 

Hur viktigt är inte det sociala livet för att ge en mening till just livet att få delta i samhället och att få ta plats i de allmänna rummen att få vara med  i vardags livet. 

 

Tillgängligheten skall inte bara innefatta  den fysiska miljön men också i den psykiska miljön  (önskar att det fans )en tillåtande miljö att vistas i med funktionshinder  

Idag tar man ifrån människor möjligheten att finnas till på sina villkor . 

 

Den enskilda individen blir begränsad av att förlora assistans  

För det allmänna välbefinnandet  som stärks vid sociala kontakt ,blir det ett slag i magen för enskilda  individer och leder till att det blir svårare att orka kämpa mot kroniska sjukdomar . 

Kanske socialministern har missförstått vad LSS -lagens intetioner var från början.  

 

Av judi - 28 oktober 2016 06:30

När jag läser forskningsrapporter så blir jag glad ibland .Jag har rent instinktivt gjort rätt saker  

När jag beslutade att göra roliga och positiva saker, som gör mig glad och umgås med människor som gör mig glad ,Jag trodde till en början att jag skulle dö fort och tänkte jag skall vara så social som jag kan så länge som möjligt  

 

Med tanke på sociala aktiviteter och kognitiva besvär hos ALS sjuka .Visse jag inte att det beslut som jag fattade då för flera år sedan skulle vara bra för mig i långa loppet Att just positiva saker stärker den kognitiva egenskapen hos mig som ALS sjuk eller att det försvinner inte lika fort  

 

Samtidigt är det lite skrämande eftersom medvetenheten sätter verkligen fokus på det roliga i livet .allt negativt skall sopas bort och så är ju inte verkligheten utan den är mycket gråare medvetenheten om min ALS ,kommer ibland och allt som oftast  kapp mig och trycker verkligen till mig . 

 

Jag är inte längre den samma som före ALS diagnos På något sätt så har jag verkligen tvingats att se vem jag är med mina starka och svaga sidor i min person


Samtidigt har jag blivit en bättre människa mer tolerant och tillåtande mot andra men också mer krävande och mer fokuserad på mina behov eller dom som ALS styr mig att prioritera då kan ju sådana saker som vad tycker andra och hur jag uppfattar andra hamna i skymundan

 

Hur mycket energi har jag att lägga på andras humör -sinnes stämningar när förväntningen är alltid att jag och min ALS går först ?  Det  betyder inte att jag inte ser andra människor .

Utan jag ställer frågan ifall jag orkar ta in för mycket intryck utifrån

Eftersom jag upplever att jag är väldigt naken utan hud utan skydd sedan min diagnos med ALS

Tja Kognitiva symptom kan jag prata mycket om jag kommer säkert att få anledning att återkomma till ämnet .  

 

Av judi - 27 oktober 2016 20:29

ALS Citat: Albert Einstein
Du är ett mirakel. Välj hur du lever.

Albert Einstein sa en gång , "Det finns två sätt att leva livet.

Det första att inget är ett mirakel.

Den andra är som om allt är ett mirakel.

"Använd detta citat att hålla sig motiverad när det dagliga ALS kampen får dig att känna dig nere.


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards