Alla inlägg under november 2019

Av judi - 23 november 2019 20:34


Jag äger inte rättigheterna till denna sång Delar dock .

Kaash Paige - Love Songs (Lyrics)

 
Av judi - 20 november 2019 22:22

Leva Tills Jag Dör

Jag tänker inte kola vippen
Jag tänker inte lämna in
Jag tänker inte ta ner skylten
Jag tänker leva lite till.
Jag tänker inte sakta farten
Ingenting är kört förn det är kört.
Så jag stampar hellre mer på gasen
jag tänker leva tills jag dör.
 
Jag tänker inte retirera
Jag tänker inte stryka flagg
Jag tänker inte resignera
Mitt sista kort är inte lagt
Jag tänker inte stå i skuggan
Jag tänker inte hamna utanför
Jag tänker inte smita undan
Jag tänker leva tills jag dör
solo
Säga vad jag tycker Tycka vad jag vill
För jag kan mina nycker. Inte sitta still
Försvara det jag tror på. Vänner och familj.
Förfölja mina fiender, så länge de finns till höjning
Mitt liv är fullt av fröjd och gamman.
Jag tycker döden verkar trist
Om vi nu alla ska den vägen vandra,
så kan jag gärna vandra sist
Och tills den dan jag ger upp andan.
Ska jag förbli vid friskt humör
Många kanske hoppas på nåt annat
Jag tänker leva tills jag dör
Jag tänker leva tills jag dör.
 
(Lasse Stefanz feat. Mikael Wiehe)

https://lyricstranslate.com


Av judi - 15 november 2019 14:54

Sofias liv med ALS blir film

Publicerad igår 09.08

När Sofia Román från Borlänge var 24 år diagnostiserades hon med ALS – och läkarnas besked var dystra, hon hade 18 månader kvar att leva. Men Sofia ville annat, hon vägrar att dö. Nu har det gått 14 år och hon har dessutom blivit mamma till dottern Freja, fem år.

 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sofias-liv-med-als-blir-film?fbclid=IwAR1_0g26P5tDkRNYuhLx3M-U76kB42GsQCRfPsctNGD3u5ZfIBvzKTI8Gkc

Av judi - 12 november 2019 16:31

Träning hjälper till att bromsa motoriska neuronförluster i ALS,föreslås av en studie, men typen av aktivitet kan vara avgörande .
Medan både löpning och simning båda minskadar de djupa molekylförändringarna som sågs hos  mössen kunde bara simning bromsa förlusten av större motorneuroner.


"Löpning och simning förhindrar minskningen av BDNF / TrkB-neurotrofisk signalering vid den neuromuskulära korsningen hos möss med amyotrofisk lateral skleros" publicerades i Cellular and Molecular Life Sciences.

 

Måttlig träning tros vara neurobeskydande för ALS-patienter, men "dess rekommendation är fortfarande kontroversiell, förmodligen på grund av skillnader i effekter beroende på träningstyper, protokoll och intensiteter," skrev forskarna.

 

I denna specifika musmodell visade en separat studie att den förbättrar livslängden och underlättar ALS-symptom.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2019/11/07/exercise-slows-motor-neuron-loss-in-als-mice-but-type-key-study-suggests/

Av judi - 5 november 2019 21:48

Kanadensiska CIPO har godkänt en ny patentansökan som gör det möjligt för MediciNova att använda sin undersökningsterapi ibudilast (MN-166) för behandling av patienter med amyotrofisk lateral skleros (ALS) i Kanada.
Patentet täcker ett brett utbud av orala ibudilastdoser till personer som diagnostiserats med ALS, vilket ger MediciNova exklusiva rättigheter till ibudilast som behandling för denna neurodegenerativa sjukdom i Kanada. Patentet upphör att gälla tidigast juli 2028.


"Vi är mycket nöjda med att få ett meddelande om att detta nya patent kommer att beviljas eftersom vi tror att det kan öka det potentiella värdet på MN616," sade Yuichi Iwaki, MD, PhD, VD och koncernchef för MediciNova, i ett pressmeddelande.
Ibudilast är en oral, liten molekylinhibitor som riktar sig mot PDE4- och PDE10-enzymerna och MIF-proteinet. Dess breda inriktning tros minska aktiviteten hos immunceller i hjärnan och öka produktionen av neurotrofiska faktorer som stöder överlevnad och tillväxt av nervceller som styr rörelseapparaten.

 

Hittat 

https://alsnewstoday.com/2019/11/05/patent-application-for-ibudilast-as-treatment-for-als-approved-in-canada/

 

Av judi - 5 november 2019 01:20

Två faktorer som med säkerhet kan kopplas till risken att utveckla ALS är rökning och att sjukdomen finns i släkten.

 

Det finns forskning som visar på andra faktorer som eventuellt kan medföra en lätt ökad risk, men några starka statistiska samband har inte kunnat bekräftas.

Faktorer som undersökts är vissa typer av tung fysisk aktivitet, tidigare kraftig fysisk påverkan på hjärnan (som slag mot huvudet eller kraftig röntgenbestrålning), elektriska stötar och exponering för formaldehyd.

 

Andra faktorer som också diskuterats är virusinfektioner, överreaktion i immunsystemet, överaktivitet av signalsubstansen glutamat, förgiftningar orsakade av tungmetaller eller ämnen från blågrönalger (beta-metylamino-alanin, BMAA) samt brist på spårämnen eller vitamin B12 eller vitamin E. Ingen sådan enskild miljöfaktor har kunnat bekräftas trots att många studier utförts.

 

Hittat här

https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ovanliga-diagnoser/amyotrofisk-lateralskleros/

ALS
Av judi - 1 november 2019 20:45

Fas 3-prövning av NurOwn, cellterapi för ALS, får tummen upp i säkerhetsgranskning av en oberoende styrelse
NurOwn består av mesenkymala stamceller (MSC: er, stamceller som kan generera olika celltyper) samlade från en patients benmärg.

Dessa MSC: er utvidgas och mognar till en specifik celltyp - kallad MSC-NTF - genom att odla dem under förhållanden som får dem att utsöndra höga nivåer av neurotrofiska faktorer (NTF: er) som stöder tillväxt, överlevnad och mognad av nervceller.


MSC-NTF-celler levererar också immunsystemreglerande cytokiner, små proteiner som är viktiga för cellsignalering eller meddelanden, till platser för skada, rapporterar BrainStorm. Det tros att detta kommer att bidra till att bromsa eller stabilisera sjukdomens utveckling.

 

BrainStorm förväntas ha resultat från studien  i slutet av 2020, vilket potentiellt kommer att stödja ett godkännande av en Biologics License Application (BLA) till den amerikanska Food and Drug Administration begäran om godkännande av en ny behandling mot ALS.
 
Hittat Här

 

 

Av judi - 1 november 2019 20:26

medvetandets skräck

ögonen läste

ALS

hjärtats tårar

förlamande

Vid Pennan Marjo


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards