Alla inlägg under juli 2019

Av judi - 26 juli 2019 19:56

Tarmens mikrobiom - den naturliga samlingen av mikroorganismer som lever i våra tarmar - kan påverka utvecklingen av amyotrofisk lateral skleros (ALS), tyder nya forskningsresultat på.


Specifikt fann forskare att en metabolit som produceras av Akkermansia muciniphila-bakterierna, kallad nikotinamid, att denna bromsade sjukdomens progression och förlängde överlevnad i en ALS-studie på möss I framtiden kan forskare utnyttja dessa metaboliter för att bromsa eller till och med stoppa ALS.

 


"Med ökande bevis på att mikrobiom påverkar hjärnfunktionen och sjukdomen, ville vi studera dess potentiella roll i ALS," säger professor Eran Segal, PhD, en av studiens medförfattare, i ett pressmeddelande.
De undersökte först vad som skulle hända om mikrobiomet avlägsnades från möss som heter SOD1-Tg, som efterliknar ALS.

 

Detta uppnåddes genom att behandla djuren med stora spektrumantibiotika - behandlingen torkar ut en betydande del av tarmmikrobiomet - eller genom att odla djuren under groddfria förhållanden, i vilka de aldrig är i kontakt med några mikroorganismer och inte innehåller något mikrobiom i deras tarmar.


De observerade att antibiotikabehandlingen förvärrade ALS-symtomen.

 

Specifikt testade forskare djurens motoriska prestanda med olika test er- rotarod-lokomotortest och hängtrådens grepptest - och såg att djuren utan mikrobiom presterade betydligt sämre.

 

Ytterligare analyser av djurens hjärnor visade också en minskning i antalet motoriska neuroner, krympning i hjärnan och neurodegeneration.
Medan kontrollmöss (vildtyp) kunde växa under groddfria förhållanden, fortsatte ALS-mössen att dö. Sammantaget antydde dessa resultat en koppling mellan mikrobiomförändringar och ALS-sjukdomens utveckling.

 

För att bekräfta att nikotinamid verkligen var ansvarigt för symptomens förbättring administrerade teamet detta ämne kontinuerligt till ALS-möss och såg att djuren förbättrades avsevärt. En genetisk analys avslöjade att fördelarna med nikotinamid kan vara kopplade till förbättringar i mitokondriafunktionen, nervcellernas kraftverk.


För att ta reda på om dessa fynd kunde tillämpas på mänskliga försökspersoner, analyserade de sedan metabolism- och mikrobiomprofilen hos 37 ALS-patienter, tillsammans med 29 äldre matchade friska familjemedlemmar som bodde i samma hushåll.(De förväntas ha liknande mikrobiom.)
Genetisk analys av avföringen hos ALS-patienter visade att deras mikrobiomkomposition var betydligt annorlunda än deras friska släktingar.

 

Forskare såg också att gener involverade i nikotinamidproduktion var mindre aktiva i ALS-patientens mikrobiom.


När de tittade på metaboliter i ALS-patientens blod, fann de att nikotinamid och dess mellanliggande molekyler minskade signifikant.Dessutom minskade nikotinamidnivåerna i hjärnan hos 60 ALS-patienter jämfört med kontrollerna;denna reduktion var associerad med ökad muskelsvaghet.

 

"Vårt mångåriga vetenskapliga och medicinska mål är att belysa mikrobiomets påverkan på människors hälsa och sjukdomar, med hjärnan som en fascinerande nytt områden " säger Eran Elinav, MD, PhD, Weizmann Institute of Science professor och co-leadstudiens författare.


Medan "dessa fynd är bara ett första steg mot att uppnå en omfattande förståelse av den potentiella effekten av mikrobiomet på ALS," sade Elinav, "föreslår de att i framtiden kan olika sätt att förändra mikrobiomet utnyttjas för att utveckla nya terapeutiska alternativför ALS. ”

 

Hitta Här

https://alsnewstoday.com/2019/07/25/gut-microbiome-slow-als-progression-study/

Av judi - 26 juli 2019 19:22

Behandling med ultrahög dos metylkobalamin, den fysiologiskt aktiva formen av vitamin B12, kan förbättra prognosen för patienter med amyotrofisk lateral skleros (ALS) som får den ett år eller mindre efter symptomets början, visar en långvarig studie av japanska rapporter.
Men medlet som ges två gånger i veckan, hjälpte inte de människor vars symtom var tydliga i mellan ett och tre år.


Forskningsdokumentet, "Ultrahög dos metylkobalamin i amyotrofisk lateral skleros: en långvarig fas II / III randomiserad kontrollerad studie," publicerades i Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry.
  
Vitamin B12 är särskilt viktigt för utvecklingen och funktionen av det centrala nervsystemet (CNS) - ryggmärgen och hjärnan. Det är också involverat i mognad av röda blodkroppar och produktion av DNA, det genetiska materialet i alla celler.


Metylkobalamin är en aktiv form av vitamin B12 som kan användas som ett kosttillskott och kan hjälpa till att behandla en typ av anemi som kallas megaloblastisk anemi.


På grund av sin viktiga roll i CNS används vitaminet också för att hjälpa till att behandla perifer neuropati, en nervstörning som skickar information från CNS till resten av kroppen. I vissa länder som Japan ses det som en potentiell behandling för ALS.

 

Flera vetenskapliga bevis stöder detta.En studie visade att metylkobalamin kunde sänka homocysteinnivåerna.Denna molekyls ansamling har kopplats till motorisk neurondegeneration hos patienter med ALS.
En preklinisk studie gjord i en musmodell av ALS (wobbler-möss) visade att behandling med en ultrahög dos metylkobalamin hämmar progression av sjukdomen.


Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2019/01/17/high-dose-vitamin-b12-helpful-early-diagnosis/

 

Av judi - 20 juli 2019 19:56

Vindar från havet  

andas   

sommarbrisens värme 

innan kvällningen  

har lagt sig  

famnar solen  

kärlekens kyssar 

Vid Pennan Marjo

Av judi - 18 juli 2019 20:04

Väntetidnatt 

Nu har försäkringskassan sagt sitt, väntetidnatt blev resultatet. 

Hur det skall omvandlas till ett fungerande schema för personalen  

Dubbel assistans vid bad skall med i beräkningarna. Som tur är behöver jag inte, 

ensam klura med detta. 

Visserligen har jag gjort ett schemaförslag. Känns som jag inte kan slappna av förrän jag har fått allt på plats med schemat och kört igång nattentjänsten .

Av judi - 16 juli 2019 22:13

Idag var jag hos ventilatorsköterskan på NÄL. Jag skulle kolla min Bilevel som piper ibland, att vad kan vara orsaken? Hon skulle kolla ifall det beror på läckage. Något riktigt svar fick jag inte men Jag fick en ny ventilator som ser lite smartare ut, den laddar upp uppdaterar sig själv när man sätter på den. Vid avstängning fortsätter den att blåsa ut ett tag så att det inte blir någon imma kvar i slangen Det gäller att vara flexibel, men så undrar jag samtidigt varför hon inte förberedde mig på att jag skulle få en ny ventilator.? Hon sålde verkligen in den. 

Den jag hade finns inte längre hos fabrikören, så jag får inte tag i reservdelar. I Natt blir första natten med min nya. spännande det första andetaget avgör nästan som den första kyssen avgör. En ny relation tar sin början Nu får vi se hur länge landstinget låter mig behålla denna för inte ens det kan jag bestämma själv. 

Men varför klaga jag har hjälp …... 

Det är bara det att jag inte valda allt detta och i nuläget kan jag inte välja bort det heller. 

 

Av judi - 12 juli 2019 20:40

Juli-månad har fortsatt att vara en orolig månad. Jag fick ett SMS från Reumatikerförbundet som jag har badat 2 säsonger med att de kommer framöver ta betalt av assistenter och ledsagare som är med i vattnet med sina vårdtagare.

Anledningen skulle vara att assistenten upptar en plats i badet 

 

Jag blev väldigt upprörd eftersom detta för mig är rent diskriminerande gentemot de medlemmar som är i behov av assistans och ledsagning. 

Efter några samtal med Ordförande hävdade hon att de i första hand arbetar för Reumatikerna. 

Det säger all logik att det är så i deras förening så väl som andra intresseföreningar Problemet uppstår ifall man är rullstolsbunden och använder hjälp i vattnet vid träning. 

 

Det är en fördyrande omkostnad, för assistansanvändare Enligt fru ordförande skall kommunen stå för detta. 

Min erfarenhet är dock den att kommunen inte betalar avgifter för personer som har privata aktörer. 

Detta för mig utmynnade i en anmälan till DO.

 

För att jag anser att man missgynnar en särskild målgrupp och detta medför en fördyring för personer med ledsagare och assistans. 

Allt detta har blivit så infekterat att jag har sökt mig till en annan vårdgivare, där jag kan bada med assistans utan att betala xtraför deras medverkan i badet . 

Av judi - 8 juli 2019 00:15


Sarah Dawn Finer - Moving On (With Lyrics)

Av judi - 8 juli 2019 00:00

I Did it for love Jessica Andesson


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards