Alla inlägg under april 2014

Av judi - 30 april 2014 17:29

Många eldar Att tända eldar har dock inte alltid varit synonymt med valborg. Förr brann eldarna också under midsommarfirandet – något som fortfarande finns kvar i våra grannländer. Och i västra delarna av Sverige lever traditionen med påskeldar.


Men de som samlas kring brasvärmen i kväll är förmodligen inte särskilt rädda för mörkrets krafter. I stället har eldarna blivit ett sätt att fira in våren.


– Vi har inte längre de här trosföreställningarna kring våreldarna. Men vi tycker ändå att det är en fin tradition, säger folklivsforskaren Bengt af Klintberg och fortsätter: – När vi står framför en brinnande brasa känns banden tillbaka genom årtusendena starkare. Även om vi har blivit moderna påminns vi om eldens betydelse för oss människor.


Hittat Här

http://www.expressen.se/nyheter/darfor-tander-man-eldar-pa-valborg/

Av judi - 29 april 2014 06:30

Jag varit och provat ut en ny rullstol denna kommer jag att få ha bara som inomhus rullstol . 

Den andra ute rullen skall jag behålla när jag är ute och kör eller när jag använder den som en solstol den går att tillta så att den ser ut som en solstol ,och nu när det har varit så mycket sol  och fint väder så passar det ju bra med en rulle som man kan ligga i och sola  

Jag har köpt en parasoll till den rullen så jag kan ha med mig när jag åker till badstranden .Man måste nyttja det bästa av allt så det blir en helhet som fungerar i min verklighet. 

Inomhusrullstolen blir en enklare variant av en arbetsstol som är både anpassad i ryggen och i sitsen samt höj och sänk bar och den vänder på en fläck direkt på plats .Jag får se hur den fungerar inne ifall den syltar ihop alla mattor jag får nog se mig efter andra mattor.

 

Det tar alltid en viss tid innan leveranserna är genomförda så kanske jag får en inomhus rulle till sommaren eller i Maj ????? 

Av judi - 28 april 2014 06:30

April 25, 2014

En ALS Association-finansierad forskning publicerade i den vetenskapliga tidskriften Annals of Neurology en studie som visar att träning inte ökar risken för att utveckla ALS och kan vara en skyddande faktor.

Betydelsen av motion och fysisk ansträngning i ALS har varit kontroversiell. Tidigare studier har gett motstridiga resultat, studierna har i allmänhet varit små eller resultaten har varit förvirrande på grund av andra brister

För att övervinna dessa problem, har en grupp europeiska forskare, ledda av Ettore Beghi, MD, i Milano, Italien, intervjuat mer än 650 personer med ALS och mer än 1.100 matchade friska i en kontrollgrupp, för att fastställa deras historia med arbete och fritid , och relaterade fysiska aktivitet.


De fann att övergripande fysisk aktivitet var associerat med en 35 procent minskad risk för ALS, om verksamheten berodde på yrke eller fritidssysselsättning.


De som ägnar sig åt mer ansträngande aktivitet hade  lägre risk att få ALS.Samt att tidigare studier avslöjat , att upprepade skallskador har ett samband med en ökad risk för ALS.


läs Här

http://www.alsa.org/news/archive/exercise-may-reduce-risk.html

Av judi - 27 april 2014 12:31

  Idag skiner solen med himmel blå inte ett moln jag ser och undrar är detta sommar nu eller kommer detta väder att hålla i sig hela sommaren det är bara April ännu? 

Det kommer regn efter sol brukar man säga ,ja så kan det vara. 

även i livet så går saker och ting upp och ner även humöret blir bättre när det är fint väder . 

Det är Bike -dagar i stan och jag var nere igår och tittade på motorcyklar och tänk vad världen är liten jag träffade på Håkan från Autoadapt som har anpassat min bil ,kul att han kom fram och hälsa på mig. Jag tänkte mig gå ner idag också för att kika på motorcyklar  . 

Det har varit mycket kul i denna veckan jag har varit nere i Göteborg i Tisdags  och lyssna på kommunikation på lassebrukarstödscenter ,alltid något nytt som man kan lära sig  och i Fredags var  jag  på Bio och såg  filmen "mig äger ingen" sevärd men sorglig film ..efter detta gick vi på O,leyre`s och åt lite mat det var afterworkbuffe` Kul ,kul, kul med assistenten och  en väninna som till min överraskning  hade lagat min gamla parasoll helt oväntat det händer mycket roligt ibland Jag är just nu mycket lyckligt lottad med bra assistans och bra vänskap  

Tack för allt detta det förgyller min vardag i kampen mot ALS som jag lyckas glömma ibland mellan varven Speciellt i Fredags ,när det blev så mycket skratt att det gjorde ont i magen när jag skrattade.     

Av judi - 27 april 2014 06:30


Nicklas Amran präst sjunger psalm 830 " Stad i ljus "

Av judi - 26 april 2014 06:30

Uppdrag om Myndigheten för delaktighet

Den 1 maj byter Handisam namn till Myndigheten för delaktighet. De delar av Hjälpmedelsinstitutet som bedöms vara ett statligt åtagande kommer att ingå i myndigheten



Handisam, Myndigheten för handikappolitisk samordning, arbetar med att samordna funktionshinderspolitiken i Sverige.Verksamhetsidén är att skynda på utvecklingen mot ett samhälle där alla kan delta jämlikt oavsett funktionsförmåga.


Arbetet styrs av de mål och strategier för funktionshinderspolitiken som riksdagen slagit fast. Handisam är en stabsmyndighet som rapporterar direkt till regeringen.


Den 1 maj 2014 byter Handisam namn till Myndigheten för delaktighet. De delar av Hjälpmedelsinstitutet som bedöms vara ett statligt åtagande kommer att ingå i myndigheten.


Hittat Här

http://www.handisam.se/Om-Handisam/

Av judi - 25 april 2014 06:30

Enligt rapporten får människor inte sällan ta ett större ansvar för sina närståendes omsorg och vård än vad de orkar med.
Rapporten tar också upp att det finns undersökningar som visar att anhörigas hälsa, ekonomi, arbetssituation och möjligheter till fritid kan påverkas negativt av omsorgsgivandet.


De flesta av oss kommer någon gång i livet behöva hjälpa någon i vår närhet med omsorg och stöd.


Riksrevisionen räknar med att det finns uppemot 1.3 miljoner anhöriga omsorgsgivare i Sverige och enligt rapporten ges hjälpen av fri vilja och de flesta som ger den är också vid god hälsa.


Läs Mer Här

http://www.neuroforbundet.se/opinion/nyheter/manga-maste-ta-ett-storre-vardansvar-for-sina-anhoiga-an-de-orkar-med/

Av judi - 24 april 2014 06:30

Tillväxt substansen, vid låga doser, enligt studier som leds av Ritz, verkar för att stimulera utbyggnaden av regulatoriska T-celler


Denna behandlingsstrategi, enligt ett växande antal fas I-och fas II-studier, tycks fördubbla antalet cirkulerande regulatoriska T-celler - åtminstone hos personer med hög risk för GVHD. Och, ökar nivåerna av foxp3 - en viktig reglerande substans avgörande för att hjälpa dessa celler att hålla inflammationen i schack


En fas I / II-studie är planerad att inledas i april 2014.


Läs Mer Här

http://blogs.als.net/post/Clinical-trial-nears-T-off-in-ALS.aspx


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards