Alla inlägg under februari 2017

Av judi - 28 februari 2017 06:30

En åtta veckors mindfulness-baserade meditations programmet har förbättrat livskvaliteten och det psykiska välbefinnandet av patienter med amyotrofisk lateralskleros (ALS), rapporterade en studie.

Den kliniska prövningens primära mål var livskvalitet, enligt bedömning av ALS-specifika livskvalitets reviderade Scale (ALSSQoL-R).

 

En sekundär åtgärd var ångest och depression, som bedömdes av sjukhusets Ångest och Depression Scale. Alla deltagare utvärderades vid rekrytering, två månader, sex månader och 12 månader.


De två grupperna visade signifikanta skillnader i både livskvalitet och i ångest, depression, negativa känslor och interaktion med människor och miljö.


Alla meditations deltagarna hade högre på utvärderingsformulär . De rapporterade också att de känner sig mindre oroliga och deprimerade. Resultaten visades och följdes upp  under en 12-månaders uppföljningsperioden .

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/02/27/study-shows-meditation-improves-qualtity-of-life-and-psychological-well-being-of-als-patients/

Av judi - 28 februari 2017 00:00

AVKOPPLING var ordet annars brukar man väl koppla upp sig


Av judi - 27 februari 2017 19:53

Minns att någon sagt till mig
Så gå dit hjärtat leder dig
Sätt din tro till gudarna
Som styr vad som händer
En dag i sänder
Stannade nog upp ibland
Som rörd utav en varsam hand
Och plötsligt stod du framför mig
Och gudarna log just när vi fann varandra
(Fann varandra)

Min kärlek (Aha)
Ska brinna (Aha)
Så klar som en stjärna i natten
Min kärlek (Aha)
Ska finna (Aha)
Sin väg i det djupaste vatten
Min kärlek till dig (Min kärlek, min kärlek)

 
Som ett stilla sommarregn
Gör frusen mark till sommaräng
Så väckte du min kropp och själ
Gav liv åt min längtan och min förväntan
Vart du än går och var du är
Så ska jag alltid finnas där
Och lysa upp den väg du går
Och vart det än bär så går jag där bredvid dig
(Där bredvid dig)

Min kärlek (Aha)
Ska brinna (Aha)
Så klar som en stjärna i natten
Min kärlek (Aha)
Ska finna (Aha)
Sin väg i det djupaste vatten
Min kärlek till dig (min kärlek)
Oh Oohh

Min kärlek (Oohh)
Ska brinna (Ooohh)
Så klar som en stjärna i natten
Min kärlek (Oohh)
Ska finna (Ooohh)
Sin väg i det djupaste vatten (Oohh)
Min kärlek till dig (Min kärlek)
Min kärlek till dig
Min kärlek till dig (Min kärlek, min kärlek)

 

Av judi - 27 februari 2017 06:30

Forskare vid Australiens Flinders University har identifierat en ny potentiell biomarkör i urinen hos patienter med amyotrofisk lateralskleros (ALS).

ALS har för närvarande inga validerade biomarkörer, och den nyligen identifierade molekylen är den enda biologiska vätske baserade biomarkören för sjukdomsprogression.

 

Den nyligen identifierade biomarkören är ett protein som kallas p75ECD. Tidigare arbete har visat att p75ECD nivåer påträffas i högre än normala nivåer i urinen hos ALS-patienter.
Rapporten, "Urin p75ECD, en prognostisk, sjukdomsprogression, och farmakodynamiska biomarkör i ALS," dök upp i den vetenskapliga tidskriften Neurology.

De fann, som i tidigare studier, att halterna av detta protein var högre i urinen hos människor med ALS än jämfört med friska individer.

 

Resultaten förändrades inte vid olika temperaturer, eller efter det att urinprover frystes och tinades upprepade gånger eller förvarades i kylskåp under två dagar. Det spelade heller inte någon roll vilken tid på dagen eller natten urinprov samlades.

Viktigt är att nivåerna på p75ECD i urinen korrelerade med hur långt gånget "avancerad" ALS var och ökade allteftersom sjukdomen fortskred.


Författarna drog slutsatsen att det i framtiden, p75ECD "skulle kunna användas för att testa människor för att hitta tidiga tecken på pre-familjär [ALS] progression.

Samt att användas i stället för patientenkäter för regelbunden testning av sjukdomens framsteg eller medicinsk behandlings effekt och lämplighet hos befintliga [ALS] fall. "

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/02/24/urine-test-als/

Av judi - 26 februari 2017 09:38

"You Raise Me Up"

When I am down and, oh, my soul, so weary;
When troubles come and my heart burdened be;
Then I am still and wait here in the silence,
Until you come and sit awhile with me.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up to walk on stormy seas;
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up to walk on stormy seas;
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

There is no life - no life without its hunger;
Each restless heart beats so imperfectly;
But when you come and I am filled with wonder,
Sometimes, I think I glimpse eternity.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up to walk on stormy seas;
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

You raise me up, so I can stand on mountains;
You raise me up to walk on stormy seas;
I am strong when I am on your shoulders;
You raise me up to more than I can be.

You raise me up to more than I can be.



Av judi - 26 februari 2017 01:15

När livet får en oväntad vändning för vissa innebär det ett avslut för andra en början. 

När en ung människa dör ställer man sig alltid frågan Varför ? 

Svaren uteblir oftast och man måste gå vidare i livet med sina frågor obesvarade  

När min dotter Eva –Maria dog i mina armar så förbannade jag Gud säkert är det fler mödrar som tänker samma när man ser sina barn dö före sig själv. 

Det hoppas jag är förlåtet idag  

Jag har just kommit hem från en begravning där en ung man tog sitt eget liv ,Så sorgligt att livet är så tungt för vissa människor att man själv måste avsluta det . 

Den psykiska ohälsan är mycket större än vi tror .Statistiken är högre på självmord än bilolyckor . 

Samtidigt som vi inte har en bra beredskap för psykisk ohälsa utreder vi om aktiv dödshjälp. 

Det är en besynnerlig värld vi lever i. Själv är jag emot aktiv dödshjälp  

Av judi - 23 februari 2017 06:30

Människor som äter fisk och skaldjur som innehåller höga halter av kvicksilver kan vara mer benägna att utveckla amyotrofisk lateralskleros (ALS), föreslår en ny förstudie.


Forskare presenterar sina undersökningens resultat vid American Academy of Neurology 69th Annual Meeting, i April 22-28 i Boston.


Frågan är inte om man bör äta fisk, studiens författare, Elijah Stommel, MD, PhD, av Dartmouth College i Hanover, New Hampshire, sade i ett pressmeddelande. "För de flesta människor, att äta fisk är en del av en hälsosam kost. Men frågor kvarstår om den möjliga effekten av kvicksilver i fisk. "

 

Orsakerna till ALS är fortfarande okänd.

Men vissa tidigare studier tyder på att kvicksilver kan vara en betydande riskfaktor för utveckling av neurodegenerativa sjukdomar som ALS, eftersom det är ett känt neurotoxiskt metall. I USA, är den primära källan för exponering för kvicksilver genom att äta förorenad fisk

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2017/02/22/las-linked-consumption-fish-seafood-high-mercury/



Av judi - 22 februari 2017 09:59

Nu snubblade jag igen på min egen rädsla ,men så blir  det när man inte ser den blåa himlen ovan molnen.

Gamla sår sätter spärrar  i huvudet på mig ,förblindar tankebanor.   

Jag är trotts allt bara en vanlig människa .Det är tydligt att det inte bara påverkar  hjärtat  

Som person blir jag även min egen värsta fiende när känslorna far iväg Jag lever  i min egen bubbla . 

Jag är kvar i tunneln ,till mitt försvar kan jag säga att det är inte alltid så lätt att resa på stört utan att planera /med rullstol) skall vi ut och resa men VISST Ja vi kan väl fara till Australien    


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards