Alla inlägg under maj 2011

Av judi - 31 maj 2011 06:45

  

Jag har nu haft min assistens i 3 dagar Hon började i förra veckan Torsdag

vi har fått gjort mycket jag har fått städat hela huset vecko handlat mat i förra veckan


Och så  har vi varit på pingst kyrkans  loppis idag

Jag köpte mig en bokskåp och ett bord till skrivaren

detta skall hon hjälpa mig med att ta in och så skall vi försöka få bort det gamla bokhyllan

som inte fyller någon funktion längre


köpte även blommor till min uteplats och fick dessa planterade idag av assistenten

livet känns lite lättare nu när jag har min assistent

hon har en häst kärra så vi kan hämta mina saker från loppisen med hennes kärra

och få detta framkört och så kommer jag att få undan

den gamla bokhyllan som inte fyller någon funktion längre

Imorgon förmiddag är det träning igen på sjukgymnastiken

dagarna går så väldigt fort nu när jag har assistans

En del har sagt till mig att det är svårt och få dagarna att gå och ha något att göra


Själv tycker jag att det finns inte nog med tid

Men kanske det bara är en känsla i början med ny assistens

tiden kanske släpar när man känner varandra bättre


Hur som haver det känns väldigt tryggt med att ha en assitans

  

 

Av judi - 30 maj 2011 06:45


  

Jag har varit ute och gått i affärer tänkte att jag skull köpa något

snyggt till mig själv i klädväg som jag kan ha på avslutningen .


Men som jag ser ut nu för tiden så är det inget som passar

Jag har en stor garderob fylld med kläder i storlek 38-40

men det flesta plagg är för små


Att ha ALS har sina bak sidor först gick jag ner i vikt

och fick komma till en dietist som har givit råd om proteiner

med den påföljden att jag har gåt upp i vikt  för att inte tala om

magmusklerna som totalt har släppt så jag ser gravid ut


Att ta på sig en topp och sedan en jacka eller tajts är för mig något som inte existerar längre

att klä mig har blivit  svårt med storlekarna som jag har växt ur


Man tror att det skulle bara vara att jag gått ner i vikt visst handmusklerna har försvunnit så det syns

samt lårmusklerna har också försvunnit och så har jag fått en jättemage

F-N

Någon tänker att det gör väl inget hur man ser ut men jag kan nästan inte klä mig längre


kan inte knäppa knappar inte dra på mig kläder ben och armar som sticker ut och sprattlar på en mage som en tunna

vad skall jag ha på mig

och så skor bara joggingskor som fötterna gillar och så mina stavar för balansens skull

som jag går med

inga röda lackskor med klackar dom dagarna är borträknade för länge sedan


Känner inte för detta med kläder längre

inget  är fint det är nog bäst att stanna hemma på avslutningen

 

Av judi - 29 maj 2011 06:45

 

  

 

Älskade moder till jorden

och till allt som växer och gror

fyll mig med din kärlek till allt levande

och låt mig vara öppen för livets gåvor

Jag ger dig min kärlek och ber dig om att låta mig och min kärlek gro

som grödorna och växterna i din vård.

Med en moders eviga omsorg

visa mig kärleken

En tid för att gro ,en tid för att göda.

en tid för vila .

Fruktbara gudinna över livets mysterier

undervisa mig och välsigna mig med din visdom

så att min kärlek kan växa för evigt



Mors dag är en högtid som uppmärksammar moderskapets mödor och glädjeämnen och firar minnet av ens moder,

men är även en kommersiell högtid som i Sverige inträffar den sista söndagen i maj



Dagen är officiell flaggdag i Finland, men dock ej allmän flaggdag i Sverige, men flaggning är vanligt förekommande.


Dagen introducerades i Philadelphia 1908 av amerikanskan Ann Jarvis för att på årsdagen av hennes egen mors,

Anna Jarvis, bortgång hedra dennas minne. Den 10 maj 1908 hölls därför en gudstjänst med fokus på fjärde budet och moderskärlek.


Kyrkan pryddes av Jarvis själv och till alla besökare delades vita nejlikor ut, moderns favoritblomma.


Mors dag firas i de flesta västerländska länder men på olika datum: I Spanien är mors dag första söndagen i maj

, i USA, Danmark, Tyskland och Finland andra söndagen i maj, i Storbritannien och Irland fjärde söndagen i

fastan (dvs tre veckor före påsk), i Norge andra söndagen i februari, i Sverige sista söndagen i maj


I Argentina tredje söndagen i oktober. Att Sverige firar två veckor senare än USA är troligtvis beroende på att våren

är längre kommen då och chansen att plocka färska blommor är större

Av judi - 27 maj 2011 06:45

ALS leder till muskeltrötthet som kan manifestera som allmän trötthet.

Mentala trötthet kan också bidra till den allmänna känslan av

fattigu grund av totala effekten av sjukdomen.

 

Oavsett vilken aktivitet  som en person kan göra är det bra.

dock att man ger sig själv den vila som man behöver  när man känner sig trött.

 

Extrem trötthet kan tyda på andningsproblem och att man inte får tillräckligt med syre vilket måste åtgärdas med andnings hjälp

senare stadier, kan trötthet uppstå även efter en passiv verksamhet såsom att bada.

 

Vissa människor med ALS kan sova mer än  vanligt, även 12 eller fler timmar per natt

Tänk på att om du sover på dagen att det inte stör din natt sömn

 

Det är inte känt hur mycket träning  – om någon – är värdefull för personer med ALS.

Innan du börjar ett tränings program, gör detta i samråd med  läkare eller sjukgymnast  om frekvens, varaktighet och nivå av intensitet.

 

Målet med mild övning i ALS är för att bibehålla rörlighet,

förbättra uthållighet och minimera smärta från effekterna av muskel trötthet.

När träning inte är möjligt, kan sjukgymnastik och särskilda program  hjälpa och nå  samma syfte

 

Viktig att :

I

nte ha ett alltför detaljerat program

Var flexibel: svaghet i muskler  efter övningen är ett tecken på att du tar i för mycket med muskler, vilket inte är bra.

om du är rekommenderad  motion/sjukgymnastik  kan du prova för  att  förbättra hjärtat hälsa och blodcirkulationen med en motionscykel,

 

För över kroppen prova  elliptiska maskiner eller simsport, eller gym med flera upprepningar av mild motstånd med förstärkning

Med vikter, starta små: öka endast när så är lämpligt och genom en mycket liten andel.

 

Glöm inte att  säga nej till smärta:

Det får inte göra ont att träna

 

Personer med ALS skall inrikta sig på att bevara funktionell styrka, uthållighet och självständighet.

Var flexibel: inte hålla ett fast program. Personen bör lyssna till sin egen kropp och Använd sunt förnuft.

 

ALS
Av judi - 26 maj 2011 06:45

Tänder och munhåla

 

Drabbas du av  ökad eller minskad salivproduktion, svårigheter att röra

tungan eller spasticitet i munregionen är det extra viktigt med tand- och munvård.

 

Nedsatt

funktion i armar och händer gör det också svårt att sköta munhygien. Tidig kontakt med

tandhygienist är att rekommendera. Tandhygienisten kan ge rekommendationer om ett personligt munvårdsprogram.

 

Ett flertal produkter som kan vara till hjälp finns på apotek eller

postorder. Exempel på specialprodukter är: tandborstar för personer som har svårt att gapa,

tandborstar med greppvänligt skaft, eltandborstar som kan användas vid nedsatt handfunktion

eller då man behöver hjälp av utomstående.

 

När tungan är inaktiv är det viktigt att borsta

tungan eller använda tungskrapa. Härutöver finns särskild tandkräm som inte löddrar

(Sensodyne), tandstickshållare, muntork för att ta bort saliv efter tandborstning samt

produkter mot muntorrhet.

 

Mjuk bettskena kan provas ut av tandläkaren. God munvård är

viktig, inte bara för tänderna utan också för slemhinnor och tunga där sår ibland kan uppstå.

 

Tandhygienist med specialinriktning på ALS finns i dagsläget inte knuten till teamet. I en framtid skulle detta vara önskvärt.

Du som har hjälp med assistans har också rätt till grönt kort hos tandläkaren

 

 

Av judi - 25 maj 2011 06:45

SO-diet och viktminskning

enligt Mona Hallin ,Dietist från Stockholm


ISO-dieten är en kalorireducerad kost.

Man menar att ISO-dieten ska bidra till god viktminskning dels för att kolhydrater

med låg glykemisk belastning ger längre mättnad och dels för att den höga proteinhalten

ger mer mättnad per kalori än kolhydrater och fett.

 

Hur är dieten utformad?

ISO-dieten är en kalorireducerad kost med en målsättning på omkring

1600 kcal/dag oavsett om det är en man eller kvinna som följer dieten

och oavsett ursprunglig vikt. Kosten är utformad

så, att en tredjedel av energin ska komma från vardera kolhydrater

, fetter och proteiner. Namnet iso, som kommer från grekiskan, betyder

lika och hänvisar till att de energigivande näringsämnena ska stå för lika stor del av energiintaget.

 

Stor vikt läggs vid hela kostens sammansättning och kosten rekommenderas vara rik

på näringstät mat, det vill säga mat som innehåller mycket vitaminer,

mineraler, antioxidanter och även fibrer. Kolhydraterna som ingår ska i första hand

vara av den typen som ger mycket mättnad och ha en låg glykemisk belastning,

det vill säga påverka blodsockret lite. Man betonar även fettsammansättningen

; man bör äta mer omättade fetter, framför allt enkelomättade fetter,

 

och mindre mättade fetter, framför allt mindre mängd ”långkedjiga”

mättade fettsyror. Enligt skaparna av metoden har man tagit de bästa egenskaperna från flera olika viktminskningsmetoder.

 Läs mer här

MAT
Av judi - 24 maj 2011 06:45

Den världsberömde fysikern Stephen Hawking har lurat döden i 49 år.

I en intervju med tidningen The Guardian berättar han nu om sina tankar kring att dö.


– Det finns inget liv efter detta, säger han.

Kosmologiforskaren var bara 21 år när han fick diagnosen.

Stephen Hawking hade drabbats av den obotliga muskelsjukdomen amyotrofisk lateralskleros (ALS).


– Jag har levt med möjligheten av att dö ung de senaste 49 åren.

Jag är inte rädd för döden, men jag har ingen brådska att dö. Det finns så mycket jag vill göra innan den stunden är kommen, säger han till The Guardian.

Talar via dator


Stephen Hawking är nästan helt förlamad och kommunicerar via en digital röstmaskin.


Men i motsats till de flesta som drabbats av ALS lever han trots allt fortfarande, många år efter beskedet.

I intervjun med The Guardian berättar den världsberömde forskaren,

vars främsta forskningsområden är teoretisk kosmologi och kvantmekanik,


om hur den överhängande risken att dö fick honom

att uppskatta livet mer.

Inget liv efter detta


För när det väl är slut, då är det slut, enligt honom.

– Jag ser på hjärnan som en dator. Den lägger av när komponenterna slutar fungera.

Det finns ingen himmel eller liv efter detta

. Det är sagor gjorda för människor som är rädda för mörkret, säger han till The Guardian.

Talar i London


Hawkings senaste uttalande går ett steg längre än vad han skrev i sin bok

”The Grand Design” som släpptes 2010. Där konstaterade han att det inte behövs en skapare för att förklara universums uppkomst.

Boken fick utstå massiv kritik från flera kända religiösa ledare.

Intervjun med Stephen Hawking ägde rum i London, där han i dag gästföreläser

på Google Zeitgeist under ämnet ”Varför är vi här?”. Andra talare är bland annat Nobelpristagaren Joseph Stiglitz

 

Av judi - 23 maj 2011 06:45



  

Till min kärlek

 

Du har stått vid min sida i 3 år och tagit emot mer än de flesta människor kan

ta emot på en hel livstid

Du har blivit slagen och överfallen för att du går vid min sida

Du har blivit mordhotad för att du talat med mina barn

Du har blivit förföljd och trakasserad för att du är min kärlek 

Du har delat min sorg tagit emot min diagnos ALS

Du har fortsatt att ta emot mig med ALS

Du står fortfarande kvar  med din varma famn


Tack min kärlek

Jag älskar dig


 denna text sjungen av Bon Jovi


It's hard for me to say the things
I want to say sometimes
There's no one here but you and me
And that broken old street light
Lock the doors
We'll leave the world outside
All I've got to give to you
Are these five words when I


Chorus:
Thank you for loving me
For being my eyes
When I couldn't see
For parting my lips
When I couldn't breathe
Thank you for loving me
Thank you for loving me


I never knew I had a dream
Until that dream was you
When I look into your eyes
The sky's a different blue
Cross my heart
I wear no disguise
If I tried, you'd make believe
That you believed my lies


Chorus:
Thank you for loving me
For being my eyes
When I couldn't see
For parting my lips
When I couldn't breathe
Thank you for loving me


You pick me up when I fall down
You ring the bell before they count me out
If I was drowning you would part the sea
And risk your own life to rescue me


Solo


Lock the doors
We'll leave the world outside
All I've got to give to you
Are these five words when I


Chorus:
Thank you for loving me
For being my eyes
When I couldn't see
You parted my lips
When I couldn't breathe
Thank you for loving me


When I couldn't fly
Oh, you gave me wings
You parted my lips
When I couldn't breathe
Thank you for loving me



LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards