Alla inlägg under februari 2012

Av judi - 29 februari 2012 06:45

(hämtat från Sannas Matbok för den självläkande människan)
Som hjälp för att finna den hälsosamma power-maten finns ett nytt system som ser till olika råvarors inflammationsdämpande effekt (IFD-effekt). Detta är en amerikansk metod som integrerar mer än tjugo olika pro- och antiinflammatoriska faktorer.


I korthet förespråkar IFD-systemet mat som är rik på vitaminer, fytonutrienter och enkelomättat fett samt innehåller små mängder socker och fleromättade fetter. Tonvikten ligger på magert protein, frukt och grönsaker, fisk från kalla vatten och fullkorn, medan raffinerad, processad mat, transfetter och tomma kalorier bör uteslutas.


IFD-maten är den bästa kosten för man behöver till exempel inte längre fundera över bra eller dåliga kolhydrater (GI) eller räkna kalorier. IFD integrerar allt detta i ett holistiskt system. Det löser många problem eftersom ett inflammationsfritt liv automatiskt bärgar för god hälsa och viktkontroll.


IFD-skalans värden har räknats ut utifrån mängden fett och typen av fettsyror, innehåll av antioxidanter, förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein), K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter. De underlag som använts för beräkningen av IFD-effekten kommer från det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) och ett forskningsinstitut vid Sydney universitet i Australien (Glycemic Index Research Institutet). Formeln för att bestämma IFD-värdena räknades ut från dussintals publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation i kroppen. Tillvägagångssättet redovisas utförligt i boken The inflammation free diet plan.


IFD tar ställning till individuella näringsämnen, såväl som det inbördes förhållandet mellan olika näringsämnen. Det inkluderar även matens glykemiska index, det vill säga dess effekt på blodsockerhalten. Viktigt är mängden av ett visst näringsämne och hur stark effekten är. Till exempel har stora doser E-vitamin en god antiinflammatorisk effekt, men de små mängderna som finns i solrosfrön ger bara ett par IFD-poäng och där finns även en hög andel omega-6-fettsyror som sänker IFD.


Att äta inflammationdämpande mat gör att man blir mjukare i lederna och mindre stel i kroppen, huden ser friskare ut och allergier avtar eller försvinner. Samtidigt minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, Alzheimers sjukdom, astma, cancer, benskörhet, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar som har inflammation som grund. Det finns bara fördelar för hälsan med IFD-maten.


Läs mer här


http://ehdin.com/?id=1412







MAT
Av judi - 28 februari 2012 06:45

Min mormor var född i USA Wyoming 1899

Hennes mor fick 5 av sina 6  barn i USA och skickade hem alla en efter en till sin Mamma

i Finland.. sammanlagt 4 pojkar och 2 flickor


Själv kom Hilma min mormors mor tillbaka till Finland mellan krigsåren 1939-40

efter att ha blivit änka för andra gången Hennes sista man hette Nordwall så det står Hilma Nordwall på mormors-mors grav

Vad jag inte vet är om han hennes andra man var från Sverige ?


När alla mormors syskon blev vuxna så emigrerade dom tillbaka till USA där dom var födda

och blev kvar där med skilda levnadsöden ,alla vet vi inte vart de tog vägen ?

Min mamma har inte hittat alla sina släktningar i USA ännu.

 

Den vi undrar mest över är mormors syster född 1907 i USA och som växte upp hos sin mormor i Finland och sedan emigrerade tillbaka till USA i vuxen ålder via Göteborg till New York ,och som sedermera fick barn med en Svensk man som Hette Larsson i efternamn och som hade emigrerat från Sverige

 

Men denna man ville inte ta sitt ansvar för barnet så han flyttade tillbaka till Sverige för gott tror vi ?


Så Mormors syster gifte sig med hans Kusin som också hette Larsson i efternamn och denna hade emigrerat samtidigt med sin odåga till kusin mannen utan ansvar


Sonen till min mormors syster  som heter Theodor borde vara ca 77 år född i USA ca 1934-1935 och kusin  till min mamma

Så alla Larsson och det är ju några stycken bara så ni vet via är släkt i släkt ..

 

Av judi - 27 februari 2012 06:45

Jag avbokade Taxin -700 kr resan

Min vikarierande assistent körde min bil till Sahlgrenska resan gick bra halva tiden intjänad när man får åka egen bil

mina tjejer var med för första gången och fick träffa både Dr som behandlar mig och kuratorn


Det kändes bra tycker jag ..

Tjejerna fick direkt kontakt och information av DR om sjukdomen ALS


Han sa att ALS är en vanlig sjukdom men okänd för att man saknar kunskap

och att den är inflammatorisk och så berättade han om en läkemedelstudien som pågår i Stockholm

där man har hittat inflammatoriska markörer hos ALS sjuka som man har kunnat normalisera med ett läkemedel

som finns på marknaden där indikationen  är en annan åkomma vad denna under medicinen heter vet vi inte ännu?

återstår att se ?


Min Dr är så bra på att informera och tala rakt på sagt lätt och enkelt att förstå

så äntligen förstod mina flickor att dom inte kommer att få ALS

Tydligen var det ett  rött skynke ..

som föll undan..

Jo jag förstår har jag ärftlig ALS så finns risken att generna går vidare …


Märkligt allt har börjat från samma ursprung så får vissa människor genetiska förändringar

Av judi - 26 februari 2012 06:45

Som en lugn och stilla bris
Tröstande och varm
Som en moders hand på öppna sår
Som en kärlek utan pris
En tanke utan harm
Vill du följa mig vart än jag går


Är du här hos mig nu...


Jag lever
Och du lever inom mig
Jag ser dig när jag blundar
Jag ber dig
Vill du vaka över mig


Och välsigna varje steg jag tar


Jag kan se att det som var
Leder till nåt mer
Jag kan känna hur min rädsla flyr
Det är du som ger mig svar
Och gråter när jag ler
Vill du stanna här tills dagen gryr


Kan du höra mig nu...


Jag lever
Och du lever inom mig
Jag ser dig när jag blundar
Jag ber dig
Vill du vaka över mig
Och välsigna varje steg jag tar





Text & Musik: Sonja Aldén

Av judi - 25 februari 2012 06:45



LALEH LIVE TOMORROW


It's cold around me, the night is young
The sun has fallen
And I've become the lonely one
The moon is dancing among the clouds

And my knees are shaking
And my dreams are braking
But I know I live
But I know I live, today

I know we could live tomorrow
(live tomorrow)
But I know I live today,
I know we could live tomorrow
But I don't think we should wait! No...

I know we could live tomorrow
But I know I live today,
I know we could live tomorrow
But I don't think we should wait! No...

I know we could...

Taking my life in my hands!
(the power who has it? )
Taking my life in my hands!
(the power who has it? )
I don't like to wait! No, no...
It's happening, It's happening...
I don't like to wait! No, no...
It's happening...

I know we could live tomorrow
But I know I live today,
I know we could live tomorrow
But I don't think we should wait! No...

I know we could live tomorrow
But I know I live today,
I know we could live tomorrow
But I don't think we should wait! No...

I know we could live tomorrow
(live tomorrow)
But I know I live today
(I live today)
I know we could live tomorrow
(live tomorrow)
But I don't think we should wait! No...
(I live today)

I know we could live tomorrow
(live tomorrow)
But I know I live today
I know we could live tomorrow
But I don't think we should wait! No...

 

Av judi - 24 februari 2012 06:45

När jag fyllde år så fick jag denna dikten av mina flickor

 

I,ve got a litle secret

a secret place inside

when I feel the need

it,s where I run and

hide

In to your arms

Love you Mum



Angels lullaby 


I was never alive
'Til the day I was blessed with you
When I hold you late at night
I know what I was put here to do
I turn off the world and listen to you sigh
And I will sing my Angel's Lullaby


Know I'm forever near
The one you can always call
Right all you know to fear
Are the shadows on your wall
I'm here close enough
To kiss the tears you cry
And I will sing my Angel's Lullaby


So tell me how to stop the years from racing
Is there a secret someone knows?
I'll never catch all the memories I'm chasing
I'll never be ready to let go


And when the world seems cold
And you feel that all of your strength is gone
There may be one tiny voice
Your reason to carry on
And when I'm not close enough
To kiss the tears you cry
You will sing your Angel's Lullaby
Let this be our Angel's Lullaby

Av judi - 23 februari 2012 06:45

Jag var hos min Neurolog i Göteborg i Tisdags denna veckan


Han (Professor och Docent) informerade mig om att ALS är en inflammatorisk sjukdom och att det pågår läkemedelstudier i Stockholm med amerikanska läkemedelsbolag med ett färdigt läkemedel

där man har lyckats normalisera dessa inflammatoriska markörerna


Vad detta sedan har för konsekvenser för sjukdoms förloppet vet man inte ännu eftersom studien har på gått för kort tid ...



 http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=138357&l=sv&newsdep=130


Läs mer om forskning om biomarkörer som utförs på Karolinska i Stockholm  


 Internationell neurologisk forskning koordineras från Karolinska Institutet

[NYHET 2012-02-20] Karolinska Institutet ska koordinera ett stort forskningssamarbete inom EU om neuroldegenerativa sjukdomar. I samarbetet ingår forskare från 22 länder och den totala budgeten är på över 90 miljoner kronor.

 


BIOMARKAPD är ett av fyra projekt som godkändes och beviljades medel av ett nybildat europeiskt forskningsnätverk kallat Joint Programme in Neurodegenerative Disorders (JPND). Syftet med nätverket är att samordna forskning kring neurodegenerativa sjukdomar som ALS, Parkinsons och Alzheimers sjukdom. Dessa sjukdomar väntas öka kraftigt framöver i takt med att befolkningen blir äldre, vilket kommer att innebära stora kostnader för sjukvården och samhället i övrigt.




Av judi - 22 februari 2012 06:45

Detta inslag är ett Seminarie om ALS inspelat förra året

detta inslag är på Engelska från Amerika och handlar om den mitokondriella oxidatitiva stressen som motorneuronen råkar ut för när man drabbas av ALS och hur det leder till motorneuronens död Han talar även om en inflamatorisk process och en reaktiv astrocytos som sammantaget leder till cellstress vid ALS.


Denna Doktor Daniel Linseman har forskat med antioxidanter i sin forskning om  ALS och gett musen EVE Cystein från mjölk och Cailistophin från jordgubbar och musen mår bättre än andra möss med ALS

Ps.Jag ansvarar inte för felaktigt översättning utan förbehåller mig rätten att fritt översätta

Om ifall den som lyssnar har en annan översättning så tar jag tacksamt emot detta





LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards