Alla inlägg under december 2019

Av judi - 28 december 2019 17:54

Reldesemtiv har fått  FDA: s läkemedelsbeteckning för ALS-behandling


U.S Food and Drug Administration (FDA) har beviljat orphan läkemedelsstatus till Cytokinetics och Astellas Pharma's reldesemtiv för behandling av amyotrofisk lateral skleros (ALS), meddelade företagen.
Reldesemtiv, en troponinaktivator  utformad för att förbättra muskelfunktionen med minimal nervstimulering, hade redan fått samma beteckning från FDA och Europeiska läkemedelsmyndigheten för en annan motorisk störning, spinal muskulär atrofi (SMA).
 
Den experimentella behandlingen studerades på ALS-patienter i den randomiserade, dubbelblinda FORTITUDE-ALS-fas 2-kliniska studien (NCT03160898), som bedömde effekterna av reldesemtiv på andningsfunktionen och andra muskelfunktionsparametrar hos 458 patienter med tillståndet.
 
En analys av patienter med snabb, medel och långsam progression visade att de med medel och snabbt framstegande sjukdom hade en mindre minskning av ALSFRS-R-poängen i slutet av de 12 veckorna ,oavsett dos av reldesemtiv, jämfört med placebo.
 
Det är en spännande tid för utvecklingen av utredningsmediciner för ALS. Vi tror att behandling med reldesemtiv kan representera ett komplement till andra potentiella terapier genom att direkt ta itu med nedsatt muskelfunktion och svaghet som drabbar patienter med ALS, ”sade Malik, Cytokinetics verkställande direktör för forskning och utveckling, i ett pressmeddelande.
 
Hittat Här

Av judi - 26 december 2019 16:22


So This Is Christmas ~ John Lennon

Av judi - 26 december 2019 16:13

Nu tar julen avslut med grön kvist på träden och småfåglarna som sjunger .Ja visst har vintern kommit av sig ,men alla årstider är ur led. Det verkar vara vår ute .

 

Vintern kommer nog med full kraft nästa år efter nyår ,februari är alltid den kallaste månaden. Förra året blev det vår tidigt sedan blev det frost ,och alla blommorna frös.Personligen är jag glad så länge det inte finns någon snö .

Mindre problem för mig med rullstol .

 

I höstats fick jag gjort iordning rabatterna på framsidan ,jag tog bort alla blommorna och lät endast rosen och klätterhortensian vara kvar ,resten av rabatten blev stenbelagt. Mindre blommor att sköta . 

Min ALS är i samma stadie som i början av året. Jag är lite mer långsam och har sämre kraft i benen och har svårare att lyfta benen. Hasar mer .

Som det ser ut i nu läget så finns det ingen bot för mig Även om det finns mycket fina forskningsresultat så finns det ingen bot för mig i nuläget mot min ALS.

 

Mentalt och psykiskt mår jag bra .Personligen tror jag att min progress är långsam för att jag tränar regelbundet och har ett sunt leverne .

Genomsnittligt lever man 14 år med min typ av ALS .Jag har nu levt över 10 år med funktionsnedsättning .Faktiskt var det 2007 som jag inte längre kunde hoppa .Mina barn ville hoppa hopprep och det  gick inte så bra .Att tänka sig att det var ALS ,fans inte i mitt medvetande Idag vet jag bättre . 

Jag känner till en kvinna med samma ALS typ som jag har som levde 6 år en annan som har levt snart 15 år med sin ALS . 

Önskar det fanns bot . 

 

Av judi - 23 december 2019 23:56

     

Av judi - 14 december 2019 18:05

Forskare med Orion Corporation presenterade nya uppgifter om levosimendans verkningsmekanism och potentiella biomarkörer för progression av amyotrofisk lateral skleros (ALS).
Uppgifterna presenterades nyligen i fyra affischer vid det 30: e internationella symposiet om ALS / MND, som hölls 4–6 december i Perth, Australien.


Levosimendan, en liten molekyl som verkar genom att öka kalciumkänsligheten i både hjärta- och skelettmuskelfibrer, utvecklades ursprungligen av Orion för att behandla akut hjärtsvikt.

 

Preparatet säljs under varumärket Simdax och är godkänt i nästan 60 länder - även om det inte är det i USA - som en intravenös (administrerad i blodomloppet) medicin för denna indikation.
(administreras i blodomloppet) medicin för denna indikation.


Eftersom levosimendan också kan förbättra aktiviteten hos skelettmuskelceller, såsom de som är ansvariga för att kontrollera andningen, utvärderar Orion potentialen för oral levosimendan för att bevara lungfunktionen och försenar behovet av ventilationsstöd hos ALS-patienter.


På affischen, "Verkningsmekanism för det kardiovaskulära läkemedelslevosimendan vid hantering av amyotrofisk lateral skleros," (abstrakt TST-43, sidan 244)  granskade forskare och publicerade data om terapins verkningsmekanismer för att identifiera de som är relevanta för ALS.


Data från prekliniska och kliniska studier visade att levosimendan förbättrar lungmuskelns förmåga till sammandragningar, såväl som blodcirkulationen i hjärnan, samtidigt som man reducerar endoplasmisk retikulumstress, celldöd och mitokondriell skada. Det visade sig också ha antioxiderande och antiinflammatoriska effekter.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2019/12/12/orion-presents-data-oral-levosimendan-mechanisms-als-disease-biomarkers/

Av judi - 14 december 2019 17:31

MediciNovas experimentella terapeutiska ibudilast (MN-166) kan vara mest effektiva för att behandla amyotrofisk lateral skleros (ALS) hos personer med en kortare historia av sjukdomen, nämligen de som diagnostiserats mindre än 18 månader före behandlingen, visar en ny analys.


Analysen presenterades vid det 30: e internationella symposiet om ALS / MND i en presentation av Kazuko Matsuda, MD, PhD, MPH, medicinsk chef för MediciNova, med titeln “Interaction (nonuniformity) of ALS progression and the effect of MN-166 (ibudilast) ”(Abstrakt CLT-25, sida 277).


Ibudilast är en liten molekyl som riktar sig till tre distinkta proteiner i cellerna - PDE4, PDE10 och MIF - och tros minska nivåerna av inflammatoriska molekyler i kroppen och samtidigt öka nivåerna av neurotrofiska faktorer, som är molekyler som kan stimulera tillväxten av neuroner.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2019/12/13/ibudilast-most-effective-in-people-with-short-history-of-als-analysis-suggests/?fbclid=IwAR2EcHnWujjpnnWm6_eONlkl3v_auahZkET3APOvLVh3_GBJBCBjNJtJrjA

Av judi - 13 december 2019 23:45

ALS-forskare ser ljust på framtiden. På kort tid har kunskapen om ALS ökat dramatiskt. Nu hoppas forskare och läkare på nya behandlingar och för första gången talar man om att kunna stoppa sjukdomen inom överskådlig framtid. Överläkare och ALS-forskare Caroline Ingre berättar.
Malou Efter tio i TV4 från 2019-12-10:
I Malou efter tio bjuds det på långa intervjuer, starka berättelser, nyfikna frågor och engagerande diskussioner. Det blir politik, medicin, hälsa och kultur i en halsbrytande blandning. Se hela avsnitt på TV4 Play
 

Av judi - 13 december 2019 19:26

Regnet det faller ner 

pjäxan den fastnar i 

sten 

tomtens släde har fått mossa 

även renen ligger och flossa 

Kanske en vit jul det blir om man  

till sandstrand sig beger   

med flyget i sista minuten  

till den vita strand  

I Copacabana land  

brun som pepparkaka  

med en drink i hand  

God Jul på er 

Vid Pennan Marjo


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards