Alla inlägg under oktober 2011

Av judi - 31 oktober 2011 06:45

När det gäller arbetsmiljö för assistenter arbetar Kommunal med frågor med lyft och ergonomi men även vad som ingår i assistenternas arbetsuppgifter. Det behöver inte nödvändigtvis finnas listor över vad en assistent kan göra och inte göra men det ska finnas vissa ramar från arbetsgivaren och alla arbetsuppgifter ska riskbedömas enligt Margaretha Johansson.
- Vi arbetar via lokala skyddsombud i företagen. Arbetsmiljölagens regler gäller oavsett vilka arbetsuppgifterna är, de ska alltid prövas mot risker. Det finns exempel på enskilda hem som har behövt stängas som arbetsplatser, sängar eller trasiga dammsugarsladdar som behövt bytas.
Kan det ingå att assistenten sköter en trädgård?
- Det är svårt att säga något generellt, det beror på vad som beviljat.

Det handlar ju om lagstiftningens mål "att leva som andra" ska kunna innefatta exempelvis att ha ett hus med en trädgård som ska tas om hand?
- Om trädgårdsarbete är beviljat till den assistansberättigade ska det riskbedömas, det görs isåfall på samma sätt om den anställde var trädgårdsarbetare. Det är samma sak när assistenten är med på krogbesök, då ska även den miljön riskbedömas.

Det ingår enligt Margaretha Johansson i arbetsgivarens skyldighet att visa vilka ramarna är för assistansen vilka arbetsuppgifter som kan ingå och att de är riskbedömda.
- De ramarna kan vara jättesvåra och konflikterna uppstår oftast om brukaren har ett helt annat intresse än vad ramarna medger, säger Margaretha Johansson.


Läs mer här

http://www.independentliving.org/assistanskoll/20111013-Johansson-Kommunal-Indragning-assistansersattning-samre-arbetsmiljo.html




Det jag tycker är det mest konstiga av alltihopa är att just dom arbetsuppgifter i ett hem som jag med funktionshinder har mest svårt  att utföra dom skall det alltid bråkas om  


Jag var frisk när jag köpte mitt hus själv har jag bara haft glädje av att vistas i trädgården..

vi som har hus och blir sjuka får inte den hjälp som det utlovas för assistenter känner sig uttnyttjade och skall endast utföra det vi själva är med på


Tänk om det är en person med narkolepsi ...som har assistans ja då blir det inte mycket gort

skall assistansen lägga sig och sova varje gång den som behöver hjälp somnar

eller när det är någon som är helt förlamad

skall assistansen blinka när brukaren blinkar ...??


Krogbesök???


Får assistansen dricka alkohol i tjänsten ???

Det gorde min assistans ...


Jag blev så förvånad !!!  I vilket annat yrke kan man säga så att ett glas vin inte spelar roll??

Alltså...

Av judi - 30 oktober 2011 06:45

KOPPSÅNGEN







Här är stillhet och tystnad
nu när marken färgats vid
Från den trygga, gamla kyrkan
klingar sången ända hit

Jag har stannat vid vägen
för att vila mig ett tag
Och blev fångad i det gränsland
som förenar natt och dag


Och ett sken ifrån ljusen
bakom fönstrets välvda ram
Har förenat de själar
som finns med oss här i tiden
Och jag vet att de som har lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor
så länge vi är här


Och där bland gnistrande stjärnor
som förbleknar en och en
Kommer livet väldigt nära
som en skymt av sanningen


Vi är fångar i tiden
som ett avtryck av en hand
På ett frostigt, gammalt fönster
som fått nåd av tidens tand


En sekund är jag evig
och sen vet jag inget mer
Bara ett, att jag lever lika fullt som någon annan
Jag är här och mitt på en frusen väg
finns det värme ändå
Fastän snön börjar falla
och himmelen blir grå


Och ett sken ifrån ljusen
bakom fönstrets välvda ram
Har förenat de själar
som finns med oss här i tiden
Och jag vet att de som har lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor
så länge vi är här


Read more: http://artists.letssingit.com/helen-sjoholm-lyrics-koppangen-gd9z31h#ixzz1alxtu6Xm
LetsSingIt - Your favorite Music Community


Av judi - 29 oktober 2011 06:45

Livet är inte bara ALS och sjukdom jag har varit med min VCT på utvecklingsdagar , som jag arbetade på tidigare

vi var i Kinna på 2 Skyttlar god mat och aktiviteter ..

Utom hus. Japansk knut.luftgevär ..balansera en golfboll på bräda ...

och så löste vi en mord mysterier .


Torsdag kväll kom det en entertainer , som gav oss vi ca 20 st alla ett varsitt kuvert med en rollfigur som var och en spelade i en miljö

med häst affärer och 2 st mord

jag fick vara psykiater som knarkade ….och spred skvaller..

alla spelade en rollfigur.....

min grupp och jag löste mordgåtan


Jag fick med mig en kartong med choklad hem …

till den sista December detta året är jag med på min VCT

Sedan blir dom en privat VCT ….

Hans från Danmark är VD...på Medpro...

lite vemodigt med att ev  klippa banden till min VCT ...

Av judi - 28 oktober 2011 06:30

Jag har nu varit hos min DR som inte tycker att jag skall arbeta

vilken underbar Dr ..Använd du din tid till att göra det som är roligt..

den tid du har kvar...

Jo det skall kanske bli så den VCT som jag är anställd på skall nu bli Privat ..och

jag skall bli kvar i Landstiget frågan är nu om man från

Landstinget tycker att jag har någon kapacitet kvar..

eller om man låter mig vara sjukskriven...

Alla skall göra rätt för sig eller om sjukassan tycker att jag skall ha sjukersättning …

 

framtiden är osäker......

 

Ensamstående med barn varannan vecka och ALS kanske sjukersättning..

snart orkar jag inte att reagera..



min Dr tyckte att jag skulle sätta igång med bostadsanpassningen innan jag är allt för sjuk...


Känner mig inte på allerten vem hjälper mig med detta...

Av judi - 27 oktober 2011 06:45

När någon har det besvärligt så ställer jag upp och lyssnar

och ger råd ….

även om det är min assistenter men så skall det väl inte vara jag

är ju den som borde bli omhändertagen. Och lyssnad på..

Ja det blir jag på ett sätt men hennes tider och hennes privat liv har plötsligt tagit för mycket plats

Är jag yrkesskadad ..Så snabb att hjälpa till när jag hör och ser någon som behöver hjälp...

ser alltid den med problem och lyssnar

ja då kanske man får skylla sig själv …

jag mår riktigt dåligt när jag tänker på min ordinarie assistent och alla hennes

problem

jag har blivit hennes biktfader och kurator med alla råd och stöd ..

tröttsamt …

och så har jag råkat ut för andra assistenter som är på ett annat sätt nämligen

följande ...

Skulle du tycka att det var ok om du får veta att den assistenten som du har

med dig sitter i Taxin i baksätet och lägger ut text på facebook när du är med i bilen och

skriver att hon är på väg till Sahlgrenska ?

Detta från en annan Assistent som har åsikter om sin kollega

som i sin tur har åsikter om den som är med i Taxin..

Skvaller …

vet inte längre om jag orkar att bry mig …

Åter igen ställer mig frågan om vilka Etiska normer finns med i assistenternas utbildning eller har dom ingen Alls..

Av judi - 26 oktober 2011 06:45

 

LSS är en ”plus-lag” med högre ambitionsnivå än till exempel socialtjänstlagen. I förarbetena till LSS talar man om avgörande, reellt inflytande, och den höga ambitionsnivån gör att den enskildes inflytande är mycket starkare i ärenden enligt LSS. Den enskilde ska ha stort inflytande över vem som utför insatsen och ska själv kunna välja vem som är personlig assistent, en uppgift som kan innebära integritetskänsliga insatser.


LÄS MER HÄR


http://www.socialstyrelsen.se/regelverk/lagarochforordningar/lagenomstodochservicetillvissa

Av judi - 25 oktober 2011 06:45

Kan man som assistent bete sig hur som helst?

 

Finns det något som heter Etik bland assistenter

jag har börjat undra vad det är för folk kanske man inte skulle klaga så som jag

gör bara det att jag kan inte förstå hur människor tänker

men dom är väl som folk mest ..

det behövs visst inte någon särskild utbildning och så var den en som hade gått en särskild utbildning

som säger att dom inte skall göra något som har med barnen och övriga familjemedlemmar att göra

Hur går det ihop jag är ensam stående mamma med 2 st minder åriga barn …

det finns ju en särskild lag för barn som tillkom förra året.....

Att om man har en förälder som är svårt sjuk så skall särskild hänsyn tagas ..

till barnen....

Jag har dock tur nu som har fått ...en bra vikarie för min ordinarie assistent.

Frågan är inte löst ännu..


Jag har erfarit att det spelar större roll för mig hur personen uppträder i olika situationer än det praktiska handlaget

denna personen är med mig i badet hjälper mig med kläder och handlar min mat lagar maten städar etc..

Denna personer får en nära relation till mig och kan då inte vara så omdömeslös att Hon kläcker ur sig saker om sitt privat liv eller politiska åsikter och om så måste ju dessa värderingar vara något som överens stämmer med mina värderingar..

 

 

Av judi - 24 oktober 2011 06:45

Det blir lite tråkigt med olika assistenter

men också kul

idag har den xtra assistenten putsat fönster och hör och häpna gett mig nya gardiner egenhändigt sydda

denna assistenten har bott i ett liknande hus som jag bor i, och hon bor nu i en lägenhet och hon tyckte att jag behövde nya gardiner

och vet ni vad jag fick hennes gamla ja dom är jättefina som hon har sytt till sitt hus med likadana fönster som jag har hennes nya fönster är jättestora så dom passar inte 

gissa om jag blev glad och dessutom så fick jag en piedestal av min massör idag

ja jag unnar mig massage ibland för att jag mår bra av det rent psykiskt


Det som är svårt är att jag nog måste säga upp min ordinarie assistent

hon är rasist …

hon har utryckt sin politiska åsikt väldigt tydligt

hon är Sverige demokrat ..och då tycker jag att det kan jag  inte acceptera så ..

så hon får väl vårda svenskar då... undrar över vad hon har för omdöme …?

jag har tagit upp detta med hennes arbetsledning att hon hånar somaliska kvinnor kallar dom för påskkärring när vi var ute på restaurang

min förlängda arm kan inte får inte ha rasistiska åsikter inte heller utrycka det offentligt när jag är med

Att hon röstar på Sverige demokraterna är hennes sak ..jag har inte frågat efter hennes åsikt

Jag känner mig inte trygg med henne jag kommer att bli sämre i min ALS och om hon tycker att Sverige demokraterna är ett bra parti ja då skall hon ju inte ta hand om mig för jag är ursprungligen invandrare ...hon tycker att vi skall ut ur landet för mig är det svårt att lita på henne …..!!

 

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards