Direktlänk till inlägg 3 oktober 2011

DU SKA FÅ MIN GAMLA CYKEL NÄR JAG DÖR

Av judi - 3 oktober 2011 06:45

Tycker ni jag verkar deprimerad ?

När jag ställer en sådan fråga ? som rätten till att få bestämma över mitt eget LIV Jag kan bara säga att det är jag inte

Nej inte just nu men det har jag varit i perioder och visst jag skall erkänna att ett skott i pannan vore enkelt men som det är för stunden så just nu vill jag inte  Dö  ,jag har mycket kvar att leva för och mycket mer att uträtta Det är bara det att jag känner att jag måste ta tag i saker och fatta beslut om hur jag skall inrätta mitt LIV med ALS och , så även för hur min begravningen skall se ut så varför inte hur min död skall se ut ?


Nej jag tänker inte hoppa från Eifeltornet eller något annat dumt jag ser det hela som en del av mitt liv och ett ansvar gentemot mig själv och mina nära och kära att fatta ett beslut om på vilket sätt jag skall dö ifall det blir med hjälp av passiv Dödshjälp eller om jag tillåter naturen ha sin gång ?

Med detta menar jag ingen respirator hjälp med andningen när jag är total förlamad 

Jag har rätt till att ta ansvar för väldigt mycket i livet vilka fonder som jag skall ha min pension förvaltad i vilka sockar jag skall

ha på mig men när det gäller mitt eget liv så är det tydligen så att andra vet bäst En hel massa myndigheter som reglerar med lagar och paragrafer

som ju också har sin plats i det stora hela men sist men inte minst så är det ändå jag själv som måste känna efter vad som är bäst för mig 

 

Jag är ingen entusiast av självmord personligen tycker jag det är lite  att slippa undan vad som komma skall att ta den enkla lösningen på ett problem nämligen göra sig av med problemet eller är det så att problemet inte är borta utan jag får komma tillbaka och möta min död med ALS i en annan kropp


Den frågan är det ingen som kan svara på men det finns många som tror på ett liv efter detta och även på att man återkommer till livet i en annan kropp


skall man tro på vad som står skrivet  i boken OMSLUTEN AV LJUSET skriven av Betty Eaide

och i boken Kärlek i liv efter LIV  skriven av Brian Weiss så återkommer vi om och om till världen för att lära oss och skaffa oss kunskap om just livet och döden samt om att bli bättre på att ge och ta emot kärlek så sett ifrån det perspektivet om evigt LIV så skulle det vara helt fel att hjälpa till och ända sitt liv

 

lite trgi komik i det hela så lyssna till detta med att du skall få min Gamla cykel när jag dör

 
 
Ingen bild

En klar tanke...

3 oktober 2011 09:35

Hej!

Fin blogg du har, vackert skrivet. Jag kommer att följa dig framgent.
Det jag funderar över är om du har någon som är med dig i allt detta? Som finns med och pratar om de praktiska tingen, som kanske också pratar om de mer filosofiska delarna av vad du ska gå igenom? Så att du får avslutet som du vill. Jag gissar att du själv haft den rollen många gånger som SSK och jag hoppas att du har tillgång till samma stöd själv.

Ta hand om dig!/EKT

judi

3 oktober 2011 15:18

Tack för kommentaren Jag har en särbo som är ett gott stöd även om vi inte har lika syn på döden och livet... vissa saker måste jag ta tag i ensam det 'är svårt att få någon med sig på resan och följa mig i allt jag känner..
den som står mig närmast går egenom en kris oxå..Jo jag har suttit vid många människors dödsa bäddar och svept och tvättat avlidna samt pratat med anhöriga allt det som en ssk gör i en sådan situation..Att hitta någon krator med kurage har varit svårt...just nu har jag ingen..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards