Direktlänk till inlägg 30 september 2012

LIVET?

Av judi - 30 september 2012 06:30

Vad betyder liv för dig ? 

Jag tittade på ett TV- program en kväll där forskare studerade människor från olika delar i världen som blev  gamla ca 100 år  

 

Varför blir vissa så gamla ? och dessutom friska ,och andra blir inte hälften så gamla utan dör unga  

man hade tittat bland annat på olika åldersgrupper i Japan och hur de levde och man kunde konstatera  att de som blev gamla i Japan var de som levde det enklaste liv och åt maten som  

dom själva odlade de åt sakta och försökte att sluta och äta när magen var full till ca 80 %  

och dessutom försökte dom att leva ett liv utan stress De hade också en uppgift att titta till en del av odlingarna i trädgården  

 

Bland de  Japaner där dödsfallen hade ökat var i åldersgruppen  40-60 i de grupper som åt snabbmat och rökte och levde väldigt stressiga liv  

 

Man hade också tittat på en grupp sjunde dags adventister i USA och ställde sig frågan varför blev just denna gruppen så gamla  

den gruppen levde väldigt sunt och åt inget kött och kände en mening med livet i sin tro som de hade gemensamt   

 

Nu såg jag inte hela programmet men det jag slogs utav var just detta att det gemensamma för dessa grupper som man tittat på var just kosten att den mat man  åt inte var halvfabrikat eller snabbmat och att de hade en uppgift i livet

 

 

 

 

 

 

 

Du sitter ensam, surfar efter skatter du vill ha.
Du går och shoppar, söker efter något du kan va
Din tunga suktar efter himmlarna
Din näsa följer alla vindarna.

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Du vandrar hemmåt i rätt kostym av märket antivåld.
Din klocka tickar, du läser om att månen har blivit'såld.
Vad kostar utsikten i fönstret där?
Vem äger luften som vi andas här ?

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Se mig, hör mig, känn mig, rör mig.
Se mig, hör mig, känn mig, rör mig.
Se mig, hör mig, känn mig, rör mig.

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet.
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Det mesta kan man köpa, men ingen kan köpa livet.
Ingen kan köpa livet
Ingen kan köpa livet

Ingen kan köpa livet.


 

BIBELCITAT 

Johannes 1:4

I det var liv, och livet var människornas ljus.

 



Tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen

Drömmarna vi har känns som bleka höstar
Där har sommaren redan regnat bort
Det spelar ingen roll hur vi gråter våra tårar
Svaren är en viskning i en värld långt bort

Tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen

Att vilja men inte känna är nog så svårt
Att se men inte höra
Du vände dig bort
Du sa: Inget här är givet, för sådant är livet
I mina ord finns ingen önskan eller någon lust och längtan

Tro
Jag vill känna tro
Jag vill känna morgondagen nalkas här i lugn och ro
I en vintervärld, finns det någon tro?
Jag vill känna önskan om en tid så ljus som friheten
Känna tro igen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards