Direktlänk till inlägg 9 oktober 2014

POLITIKER BESLUT SKAPAR ILSKA OCH FRUSTRATION

Av judi - 9 oktober 2014 12:19

Ilska och frustration hopplöshet och ångest 

Alla dessa känslor härstammar från samma sak nämligen   vanmakt över att inte bli sedd och hörd 

Jag fick ett totalt utbrott när jag var hos tandläkaren med min dotter  .Ja hon är 17 år men jag är angelägen om att hon skall få den hjälp som hon behöver för att få hjälp med sina utstående tänder detta påverkar hennes uttal vilket lärare har påpekat  

Enligt tandläkarens regelverk så är detta problem kosmetiskt . 

jag blev frustrerad över hennes sätt att agera hon gick direkt fram till min dotter utan att undersöka henne så berättade hon vilka möjligheter hon har att utföra tandreglering sedan utan undersökning så säger hon att min dotters tänder är ett kosmetiskt problem, vilket man inte åtgärdar. 

Hon hänvisade till politiska beslut och begränsade resurser


Det är andra gången vi är hos en  tandläkare som bara pratar pengar och berättar vad han/hon inte kan göra Istället för att säga vad man kan göra. Helt bortkastad tid. 

Sinnet rann till, efteråt tänkte  jag ,är det min ALS som gör mig så aggressiv ? 

Eller kan det vara så att  jag har hört detta så mycket  . 

Pengar Nej det kostar för mycket Nej vi har inga resurser du får vända dig till dina politiker det är dom som bestämmer. 

Nu har jag inte frågat någon politiker om detta med tandregleringen men det är bara ytterligare en sak i raden av många där resurser inte finns längre till alla. 

Jag har dock före valet  pratat med många politiker avseende rehabilitering som är så viktigt för mig  alla säger Nej dom gör fel på den vårdenheten du talar om så får det inte gå till.Dom politiker jag talat med  bedyrar hur väl man vill och alla skall få hjälp och vård.  

Bedömningar som görs i vården  är individuella och det är ingen regel som säger var du skall sätta in gränsen utan bedömer det gör du utifrån din kunskap och förmåga ?? 

Var hennes bedömning rätt att tandreglering inte skall ges till alla som läspar ? Även om det påverkar betygen i skolan ? =kosmetiskt kallas det för  

Hade jag sagt att hon har psykiska besvär på grund av sina tänder hade hon fått tandreglering ja det hade vi kunnat hitta på  

Personligen tycker jag eftersom det påverkar min dotters betyg så skall hon ha hjälpen Men nej hör och häpna vi skulle gå till en dr som skall bedöma ifall hon har svårigheter med att uttala på grund av sina tänder


Till saken hör att vi har varit hos en läkare  och dessutom hos logoped och de har hänvisat till Tandläkaren som hänvisar till läkaren !!!!!! 

Uruselt system jag blev jätte arg  

Tillbaka till ruta ett . 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards