Direktlänk till inlägg 18 december 2011

DEN BARMHÄRTIGE SAMARITEN OCH ALS

Av judi - 18 december 2011 06:45

I dessa Jul tider passar det med en liknelse från bibeln hur det är att leva med ALS ..


En berättelse om en man som blivit överfallen av rövare en liknelse som Jesus berättade

Då mannen blivit överfallen av rövare mellan Jerusalem och Jeriko, lät rövarna honom ligga halvdöd.


En förbipasserande präst noterade mannen, och vek därvid åt sidan och gick förbi.

En samarier (i äldre översättningar samarit) fick se mannen, och fylldes av medlidande

Samariern skötte om mannens sår, och tog honom till ett värdshus, där samariern betalade för mannens vistelse


Den barmhärtige samariern skulle i Jesu berättelse symbolisera ens nästa, vid tillämpning av

sentensen "älska din nästa som dig själv".


Med sin liknelse utmanade Jesus de fördomar som var vanliga. Den vanliga tolkningen av lagen

om att älska sin nästa (eller medmänniska) som sig själv bland judarna var att den bara skulle tillämpas på andra judar.


När Jesus fick frågan om vem som var deras nästa, ville frågeställarna antagligen få en definition på vilka som inbegreps i den kategorin.


Med sitt svar visade han att en i deras ögon föraktad samarier kunde visa sig vara en bättre medmänniska än präst eller en levit som hade ett högt anseende. Han frågade också: "Vem av de här tre visade sig vara mannens nästa?" och fick svaret: "Den som hjälpte honom.", vilket antyder att de inte ville säga rakt ut att en samarier var deras nästa.

Denna berättelse är upphovet till ordet hemsamarit, en yrkesgrupp som också hjälper behövande.

 

Vad vill jag ha sagt med denna liknelse ?


Jo att ALS har överfallit mig och stulit mina kroppsfunktioner ifrån mig och att jag är beroende av andra människors välvilja


precis som prästen i berättelsen som Jesus berättade om. Så kan det stå människor på min tröskel och neka mig hjälp trots att dom är utsända från kommunen

och har betalt för att hjälpa mig men vägrar , och dessutom hävdar att det finns  lagar och regler hur man skall bete sig när man hjälper människor .

och slå på mig med deras lagar och få mig att känna mig än mera hjälplös …

och utsatt ,för att inte tala om ifall  jag skulle råkar ringa till fel person och be om hjälp så kan jag bli hänvisad vidare

och även få höra  från kommunens olika tjänstemän att det är på ditt eget ansvar att ordna...

 

Så jag ber en bön till Gud att det finns en barmhärtig samarit vid min sida när jag är total förlamad

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards