Direktlänk till inlägg 8 februari 2012

BARNKONVENTIONEN

Av judi - 8 februari 2012 06:45

Varje barn har rätt att skyddas mot ekonomiskt utnyttjande

och arbete som skadar barnet eller hindrar hans/hennes skolgång


Läs mer här


http://unicef.se/barnkonventionen


Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till skydd mot ekonomiskt utnyttjande och mot att utföra arbete som kan vara skadligt eller hindra barnets utbildning eller äventyra barnets hälsa eller fysiska, psykiska, andliga, moraliska eller sociala utveckling.


Konventionsstaterna skall vidta lagstiftningsadministrativa och sociala åtgärder samt åtgärder i upplysningssyfte för att säkerställa genomförandet av denna artikel. För detta ändamål och med beaktande av tillämpliga bestämmelser i andra internationella instrument skall konventionsstaterna särskilt;

(a) fastställa en miniålder eller miniåldrar som minderåriga skall ha uppnått för tillträde till arbete

(b) föreskriva en lämplig reglering av arbetstid och arbetsvillkor

(c) föreskriva lämpliga straff eller andra påföljder i syfte att säkerställa ett effektivt genomförande av denna artikel.


Varje barn ska skyddas mot alla former av utnyttjande


Kommunen jag bor i har föreslagit att mina barn skall skotta snö ??

Hur går det ihop med Barnkonvention som Sverige har skrivit på?


Varför jag ställer frågan ?


och varför skottar jag inte själv snön


Jag har svårt att skotta snö pågrund av  mitt funktionshinder


Någon som har ett bra svar på hur jag skall lösa denna frågan

 
 
Josefin

Josefin

8 februari 2012 08:53

Hej och tack så mycket för din kommentar i min blogg!

När jag klickade vidare till din sida förstod jag med en gång vem du var efter dina skriverier om snöskottning :-)
Minns det så väl från ALS-träffen när du berättade, det gjorde mig så förbannad på hur samhället fungerar.
Min bror, jag och pappa satt längst bak i lokalen. Pappa gick med rollator.

Jag har alltid haft en stark drivkraft, och ibland känns det som om jag kan lyfta stora stenblock för att nå fram till det jag vill och strävar efter. Jag har hittills fått kämpa mycket för pappa och hans rättigheter.

Får dina döttrar någon stöttning från utomstående eller anhöriga?
Jag minns så väl själv när jag var 15år. Eftersom min mamma var/är alkoholist så fanns hon aldrig där och jag blev instängd i mig själv. Min livlina var dock mina hästar och så pappa förstås.
Nu när det gäller anhörig till förälder med funktionsnedsättning så finns det ju ingen specifik stöttning utifrån.
Jag gick några gånger hos en av kuratorerna på Sahlgrenska men det gav mig ingenting. Istället så väljer jag att prata med vänner och bekanta i min omgivning, det ger mig mer.
Det är inte alltid så lätt när man är tonåring att öppna sig för andra. Dina tjejer får gärna maila till mig om de skulle vilja, jag är ju själv "barn" trots att jag blir 30 år i år :-)

Sköt om dig!
Hälsningar, Josefin


http://www.mrsjossie.blogg.se

judi

8 februari 2012 13:48

Tack för din kommentar

Nej flickorna har ingen att prata med deras far är inte alkoholist men har ett belastningsregister och är inte en människa som kan visa empati I Hans kultur pratar man heller , inte om sjukdommar så han är inte något stöd för dom ...
Tjejerna kommer att följa med mig till Sahlgrenska nu den 21/2 och träffa dr och kurator för första gången det har dom inte gjort förut.
Jag har visat mina flickor din blogg och berättat att du har varit i Typ samma situation som mina flickor är nu när du var 15 år
sedan är det upp till flickorna själva
Det tog 1 år från diagos till att dom nu känner sig beredda att tala med en DR och Kurator för första gången ..
Kuratorn på lassarettet NÄL i Trollhättan på Neurologen kan inte prata med barn säger hon hon har inte utbildning för det ??
Tjejerna har fått erbjudande från skolans kurator MEN Tackat Nej
för att dom tycker det är skämmigt.
Mina flickor har mycket kompisar och så har dom varandrar ...
Så det är mest jag som stöttar i alla lägen och vi pratarmycket fritt om allt som har med liv och död och ALS att göra

MVH M

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards