Direktlänk till inlägg 16 oktober 2012

NÄR KROPPEN GÅR I IDE

Av judi - 16 oktober 2012 06:30

När man har en sjukdom som jag har som förkortar livet avsevärt så funderar man helt naturligt mycket på varför jag lever och vad betyder livet för mig  

 

vad innebär det att leva livet egentligen ? för vissa människor är det att göra en massa saker, för andra är livet en massa upplevelser  

 

Men vissa saker är gemensamma för oss alla oavsett sjukdom eller inte nämligen växlingarna i de olika åldrarna  så som olika årstider med sina växlingar i naturen   

våren som tillhör tiden då allting står i knopp tiden då naturen förbereder sig för att kunna stå i full blom  Våren tillhör barnens och  ungdomens oskyldiga tid då man lekte mamma -pappa - barn för att förbereda sig för vuxen livet   

 

En del människor upplever sjukdom och sorg alla redan då ,dom barnen blir vuxna snabbt andra barn får verkligen ha sina drömmar intakta och går in i vuxen livet med rosa glasögon  

 

sommaren kan jämföras med vuxen livet dit hör hetta och passion  tiden då man bildar familj  

Sedan är det så att när man väl har lämnat tiden då man kunde få barn så kommer hösten och skördens tid  , hösten är den tiden då man borde ha barnbarn och leva upp genom den nya friheten när barnen har vuxit upp och flyttat ut  

 

Men hur har jag gjort ? Hur ser det ut ?

 

precis tvärtom när jag var ung och gift i mitt första äktenskap så var jag fri fågelfri inga barn och mannen han var inte hemma så ofta eftersom han hade ett resejobb och kom bara hem på helgerna 

 

Så jag hade verkligen mycket tid för mig själv och till mig själv så här i efterhand kan  jag se saker som jag kunde gjort annorlunda  Tiden jag skulle gjort mera saker och utnyttjat tiden bättre  

 

Barnen  fick jag i mitt andra äktenskap och är nu tonårs mamma mitt i livet 57 år med ALS  , 

Samtidigt som jag borde uppleva min andra frigörelse den första var i tonåren den andra när barnen är vuxna och flyttar hemifrån så gör jag och upplever jag allt just tvärtom jag blir fången i min egen kropp av ALS och det känns som jag går i ide , samtidigt som jag är tonårsmamma  


 

Jag kan uppleva livet intensivt men jag kan inte längre uttrycka mig på samma sätt som tidigare för att min kropp gått i ide bara jag som bor i den vill leva det är bara ögonen som säger att jag finns här  

 

Så på något sätt blev det vinter för tidigt i mitt liv kroppen går på sparlåga och ger mig inte den frihet som själen önskar    

 

 

VIVALDIS FYRA ÅRSTIDER 

 

 

 
 
Ingen bild

Bella

18 oktober 2012 20:00

Intressant läsning! Ja livet är inte helt lätt att förstå. Ja ALS gör väl att man blir fånge i sin egen kropp. Vinter är en bra liknelse.

judi

18 oktober 2012 21:34

Det är bara hjärnan som fungerar tills sist och ögonblinkningar när ALS har fått tillräckligt mycket plats

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards