Direktlänk till inlägg 17 oktober 2014

ALS-VÅRD IDAG

Av judi - 17 oktober 2014 06:30

Vård av ALS 

Hur ser vården av ALS sjuka ut i Sverige ? 

Jag kan konstatera att vård är ett begrepp som innefattar förutom läkare och sjukvårdspersonal även  assistenter Den personen som ofta spelar den viktigaste rollen är assistenten, det är den personen som ger den direkta vården och kommer den ALS-sjuka närmast 


Assistenten är helt enkelt den förlängda armen mina ben =Min kropp instand  

ALS-sjuka får väldigt olika vård beroende på var i Sverige man bor i Stockholm och större städer har man ett ALS team och får även  möjligheter till rehabilitering

  

ALS-team har kunniga läkare sjuksköterskor och kurator och även en pastor och logoped finns med i gruppen ,kanske fler yrkes kategorier beroende på var i landet man bor

 

Små städer eller på landsbygden har man inte samma förutsättningar att erbjuda vård  

Bor man i små städer eller delar av Sverige där man har dåliga ekonomiska resurser där uteblir den vård som vi så ofta tar för given  . 

Själv går jag på ALS-teamet i Göteborg

 

Det är en bit att åka ,jag funderar ofta över hur det skall bli i framtiden ifall jag orkar att åka dit flera gånger om året Jag känner mig så modstulen idag. 

Jag har varit hos när hälsan som gör så mycket reklam för att alla är välkomna för att söka hos dom utan remiss.Javisst jag träffade en sjukgymnast ,men hon sa tydligt att jag inte behövde gå  hos dom för att träna ,det kunde jag göra hemma och så fick jag en rekommendation att köpa en boll att sitta och balansera på samt en rekommendation av en annan gummiplatta att sitta på !!!! 

Jag får inte träna där jag blir så förbannad när jag tänker på detta . 

Jag fick en ny tid om 3 veckor eftersom min Sjukgymnast skulle ha semester.! Då får inte jag träna.Utan bara när   sjukgymnasten är där

 

Mina barn frågar mig varför får du inte träna i Närhälsan  

Mitt svar blir något som att tja jag kan inte bli bättre utan för mig handlar det om att bibehålla funktioner, Typ? 

Inget har förändrats samma sak som förra året ingen rehb. för mig inte på Närhälsan

 

Jag har tjatat mig till att få gå på en privat mottagning och får bada i rehab badet minst 1gång i veckan men denna veckan fick jag ingen tid för att min Sjukgymnast på Citysjukgymnastiken är på Älgjakt . 

 
 
Ingen bild

M

17 oktober 2014 09:22

VadARG jag blir när jag läser detta Fy fan! Man måste allså ha en stark person vid sin sida som kan backa upp och föra ens talan. Och har man inte det??

judi

17 oktober 2014 13:47

Ja så ser det ut dom som inte är starka själv och inte har någon som talar för sig Hörs inte .Jag känner till personer som har God Man som sköter deras ärenden gentemot myndigheter för att dom själv inte orkar detta utan personerna blir sjuka av sina motgångar Personerna i fråga klarar av sina egna räkningar och andra kontakter men orkar inte med myndigheter och andra Instanser.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards