Direktlänk till inlägg 17 december 2014

JULBORD/DIETIST

Av judi - 17 december 2014 12:48

Besöket hos Dietisten idag gick bra jag har inte tappat i vikt men heller inte gått upp i vikt. Jag fick ju tidigt i min ALS -sjukdom rådet av min Neurolog att äta mycket fett .För att inte tappa vikten ,vilket är vanligt när man har ALS en regel utan undantag , skulle man nästan kunna säga .  

Men jag har noterat att några av oss har förmågan att gå upp i vikt .Varför ? Min personliga reflektion är att vi har en långsammare progress på ALS och äter mer än förbrukar så magen är rund och armar och ben är smala .Jag har uppenbart och väldigt tydligt tappat muskler på armar och ben samt händer och fötter

  

Så jag har verkligen tagit rådet till mig att äta när jag kan äta så länge jag kan .

Jag har på  9 dagar varit på 4 julbord och magen är som en boll men med ALS så måste man passa på att äta så länge man kan för nästa jul så kan jag kanske  inte äta vem vet? inte jag men får ALS som det vill så hamnar jag där till sist att jag inte kan äta alls   

senaste julbordet var  på Ronnums Herrgård


På en skala på 5 poäng så fick Ronnums en 4 bäst av alla  

Jag har även varit Swania där Janssons frestelse var så salt att jag drack 1 Liter xtra på nova var Jansson för blöt deras Marinerade kyckling var dock  en höjdare  

Jag  har ätit julbord även på Pingst kyrkan som hade en enklare variant av julbord  med Music quiz 

Jag gillar sillinläggningar och lax bäst av allt med Jansson sedan är ju det kallskurna också gott går ej att förneka Men varmrätterna med prinskorv och köttbullar är inte mina favoriter .

Tjocka grillade revben däremot som är honungs marinerade det slinker ner .så var det all godis och efterrätter Ris A la Malta är en klassiker men På Nova hade man gjort en brule pudding som var mycket god  .

Däremot kan jag inte dricka julmust längre jag rapar hela tiden eller hickar !!Varför det vet jag inte inget bubbelvatten  .Önskar alla med matlusten kvar och dom som kan svälja att dom också kommer på lika goda julbord som jag har varit på.

Den som var på Swania var via Neuroförbundet och där gick jag med mina flickor som tyckte det var trevligt med julbord mitt i all skolarbete som dom har

Nu har jag bara det egna julbordet kvar i nästa vecka .

 
 
Ingen bild

ida

17 december 2014 19:47

Va roligt att det smakade och att du fortfarande kan njuta av maten. Har ätit ett litet julbord x 2 och det räcker bra. Jag tycker det mesta är roligt med julen men maten är ett problem då jag är urdålig på att laga mat. Tur att det finns mycket som går att köpa färdiglagat.

judi

17 december 2014 21:58

visst det är tur det med maten Jag kan inte laga mat längre utan måste lita på att assistenter och mina tjejer kan laga maten

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards