Direktlänk till inlägg 24 januari 2015

OM SEXUALITET

Av judi - 24 januari 2015 15:48


Tystnaden om sexualitet och assistans är ett långt större problem än att en viss grupp inte har samma tillgång till sex som andra. Det handlar om existentiella frågor som identitet och självbild. Det menar Julia Bahner som forskar i ämnet.


– Många jag talat med uppfattar det som att de inte ens blir identifierade som sexuella individer, att de inte blir bemötta som ett kön - kvinna eller man.


http://assistanskoll.se/20141217-Bahner-Goteborgs-universitet-Tystnad-sexualitet-assistans.html



  



Jag tror att detta är ett stort problem för alla som har assistans. Att inte ha den flexibiliteten i livet inte heller möjligheten att ha sex .


Är du singel och sjuk har du färre möjligheter eller nästan inga alls att träffa någon som du kan dela ditt sexliv med Dels för att man har en person som arbetar hemma hos sig. Men också ifall man är helt eller delvis  förlamad så kan man inte söka en partner .


Nu är det kanske inte så att alla människor som onanerar ,men det trodde nog en av mina yngre assistenter som kom smygande med en katalog där det fanns diverse hjälpmedel  bland annat massage stavar

Vem trodde hon skulle kunna använda dom ,tvätta dom etc? Mina händer fungerar dåligt och har man inte använt eller tyckt om massagestavar innan då gillar man inte det nu heller ,trots sjukdom.


Hur gör man om man har en fast partner ? ifall andan faller på ? om man känner för att ha lite sex och har någon som arbetar hemma hos sig Kör ut dom på gatan och säger nu vill vi vara privata Om det stört regnar ute  eller snöar eller så?? Kör man ut assistansen i snön ???


Möjligheten att dela sex finns via internet saiter  , där man kan få många erbjudanden om sex trots att jag sitter i rullstol

Personligen tycker jag att det skulle vara svårt eftersom jag inte känner personen ifråga och det säkert inte är några seriösa förslag .


Till min förvåning sa en av mina äldre mer erfarna personliga assistenter när jag sa att jag internet dejtar att hon kan gå ut och ta en promenad under tiden jag har privat besök hemma där jag inte vill att någon annan skall vara närvarande .!

Därmed inte sagt att det ännu har blivit så

Bara tanken att köra ut någon i snöyran gör att det tar emot att bjuda hem någon

Att mina assistenter vet när jag har sex Vem vill berätta de för alla människor inte jag .




 
 
demens

demens

25 januari 2015 12:19

Nä, det där låter väldigt besvärligt. Inte har jag några tröstande ord till dig heller. Att det är många som inte har ett tillfredsställande sexliv är väl heller ingen tröst. Skit också! säger jag, så kanske lite medmänsklig medkänsla hjälper lite. :-)

http://demens.bloggplatsen.se

judi

25 januari 2015 18:59

Tack för alla ensammas vägnar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards