Direktlänk till inlägg 1 juni 2017

SOMMAR TANKAR

Av judi - 1 juni 2017 13:59

Sommarn är här och då skall allt vara bra eller hur ? Lättare på något sätt . 

Är mitt liv bra ? Ja skulle någon säga Nej skulle någon annan säga  

Jag har tak över huvudet hjälp med det mesta så att jag får mat i mig dagligen  

Är det ett värdigt liv ? Ja säger dom som inte har det jag har . 

 

Nej säger andra som lägger en ytterligare dimension på livet Att få vara spontan att  välja och resa när man vill vart man vill ,kan jag det ? Nej det kan jag inte jag kan inte ta mig från punkt A till punkt B ifall en enda person bestämmer att jag inte får färdtjänst , 

Om du skall resa till Grekland till exempel och det inte finns några charter resor kvar hos Ving resor så går du till ett annat bolag . 

 

Hur gör jag som sitter i Elektriska rullstolen om Färdtjänst handläggaren säger Nej ? Du får inga fler resor till flygplatsen  

Eller som jag  fick ett beslut en gång med en Sedan bil .Vi fick inte plats med bagaget i bilen  En enda person har en väldig stort inflytande på mitt liv .Hennes beslut (kvinnlig tjänsteman ) styrs av kommunens ekonomi ,inte av min privata ekonomi . 

 

Alltså mina resor mina spontana försök i mitt liv ,eftersom jag är beroende av en handläggare styrs av andra människors beslut  

 

Jag står i en beroende ställning till den myndigheten och det ger mig inga alternativ Ifall det skulle bli ett Nej där så har jag inga alternativa handläggare jag kan vända mig till . 

Jag är rädd att det kan bli så vet ej vad besluten blir från den ena gången till den andra Hittills har jag haft tur Jag har aldrig fått ett Nej

 

Jag vet däremot inte ifall besluten hinner att tas i tid och ifall jag har sökt i tid numera är det 3 veckor innan avresa man skall ansöka Som sagt var spontant … 

 

Är jag bitter ?? Jag gillar inte att stå i en  beroende ställning till någon !  

Jag mår dåligt bara av att tänka att jag skall behöva ringa till den där Kärringen som skällde ut mig en gång när jag ansökte färdtjänst, Sa att jag kostar mycket för skattebetalarna här i Kommunen  

 

Jag vill bara ha tillbaka min friska kropp och rätten att kunna styra över mitt liv på mitt sätt .Det saknar jag  

 

Mitt friska liv var är du  ?

Friheten ,var är du ?

Jag har tanken  

Jag har känslan  

Jag saknar kroppen inte knoppen ! 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards