Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

TRYGGHETSLARM

Av judi - 15 juni 2011 06:45

Min ALS och muskelsvaghet innebär för mig att om  jag ramlar så kommer jag inte upp

och då behöver jag ett Trygghets larm


Ett larm som är kopplat till min telefon hemma så att jag kan trycka

på en knapp som jag bär runt halsen eller i handleden och då kommer kommunens personal och hjälper mig upp


Jag har via min läkare för länge sedan fått ett intyg till detta

Man har skickat detta till min hemkommun


Men inget händer utan jag måste pusha på och ringa och vips så har jag aktiverat personalen på kommun


jassåå ,jaa vi väntade på att du skulle aktivera det att du verkligen ville ha ett Larm


DET är skickat intyg från en neurolog att jag om jag ramlar inte kommer upp själv


Hela tiden måste jag påverka tjata och kräva hjälp att jag kan inte själv

längre .


Med den konsekvensen att Min handläggare beslutade detta När jag själv ringde

att jag får ett larm på sittande i telefon svårare än så var det inte


Att allt skall vara så tungrott ??

Sedan skall det till 2st nycklar en till dagpersonalen och en till nattpatrullen


Det ringde en dam från Hemvården och informerade mig om detta mycket formellt

och efter ett tag säger hon , men jag känner dig


Joo vi känner varandra  mycket bra

Vi låg på BB tillsammans och fick barn för 14 år sedan


Hennes dotter är bästis med mina flickor och vi bor  grannar och har gjort så nästan i 20 år


Så blev världen plötsligt lite mindre igen Visst är det konstigt hon stirrade på lappen med telefon numret som hon fått på sitt arbete

en Patient som hon skall ringa och tänkte för sig själv jag känner igen namnet och telefon numret ändå förstod hon inte ,att det var just jag


vi talades vid för 2 dagar sedan var hon hemma hos mig privat med sin dotter

OCH nu en vårdtagare i det team som hon sköter ???


Ja det var ingen nyhet för henne att jag har ALS men jag

tror ändå inte att hon tänkte sig att jag var så sjuk att jag behöver ett Larm


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards