Alla inlägg under oktober 2018

Av judi - 10 oktober 2018 11:12

Scandic star Live sändning av ALS-Konferensen i kväll Följ Länken 


Lund 10 oktober, kl 17:30-20.30 Scandic Star

Agenda

  • Als-klinik, omhändertagande, livskvalitet och coping, Ingela Nygren, docent vid Akademiska Sjukhuset, Uppsala
  • Als- att förutspå progress. Caroline Ingre, neurolog vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge
  • Vad förorsakar als? Genetik och SOD1 prioner, Peter Andersen, professor i neurologi vid Norrlands universitetssjukhus, Umeå
  • Kommande läkemedelsstudier med svensk medverkan, Peter Andersen, professor i neurologi vid Norrlands universitetssjukhus, Umeå
  • Frågestund



https://scandicstarlund.play.livearena.com/single/Live/fc00c2d861864ba6e85f419dcdeac597

Av judi - 4 oktober 2018 20:37

Idag är en hemsk dag .Det började redan igår .Jag fick ryggskott ,när jag skulle in i bilen . 

När jag förflyttade mig på sätet ,skulle bara räta till klänningen ,så kände jag att det brände till i ryggen .Idag kan jag röra på mig med stor möda .Smärtan är ständigt närvarande .  

Jag har fått massage av min assistent ,som underlättade .   

 

Hoppas att det snart går över ,smärtan i ryggen .ALS och ont i ryggen är ingen bra kombination .  

Jag har ibland en övertro på min kropp så fort jag tar i för mycket visar sig svagheten .Typiskt att det skulle bli just den dagen som jag suttit hos ALS -sköterskan och skrutit om hur bra form jag har ,just nu att jag tränar nästan varje dag , 

För att jag har ALS så kommer det ta längre tid för mig att bli bra .   

Av judi - 3 oktober 2018 22:12

BioElectrons EPI-589 visar positiva resultat hos ALS-patienter i fas 2a-försök

Undersökningsförening EPI-589 visade sig vara säker och vältolererad, förbättrade biomarkörer av neuroinflammation och visade tecken på att sjukdomsprogression saktade hos patienter  med amyotrofisk lateral skleros (ALS) enligt en avslutad klinisk fas 2a-studie.
 

BioElectron Technology Corporation EPI-589, eller (R) -troloxamidkinon, är en 250 mg filmdragerad tablett med omedelbar frisättning, avsedd att tas oralt.
 
Det riktar sig mot oxidoreduktasenzymer, som är ansvariga för överföring av elektroner mellan molekyler och kritisk i energiregulering, inflammation och "programmerad" celldöd - i motsats till celldöd som orsakas av skada.

Förutom ALS utvecklas terapier för neurodegenerativa sjukdomar som kännetecknas av inflammation, inklusive Parkinsons sjukdom.

Kliniska bedömningar föreslog vidare att EPI-589 kan sakta sjukdomsprogression, som bedömts av ALS Functional Rating Scale-Revised, och förbättra patientens greppstyrka och sväljnings förmåga .

"Dessa data som visar dossäkerhet, tolerans och sjukdomens biomarkörseffekt ger alla en stark grund för den fortsatta utvecklingen av EPI-589 för ALS, säger Matthew Klein, BioElectrons VD, i ett pressmeddelande.
 
Klein sade också att effekten på biomarkörer av neuroinflammation och sjukdomsprogression "stöder utvecklingen av EPI-589 för andra neurologiska störningar som karaktäriseras av neuroinflammation."
 
Resultaten av denna försök är väldigt uppmuntrande för ALS- säger Robert Miller, MD, studiens huvudutredare och chef för Forbes Norris ALS / MDA Research and Treatment Center vid CPMC."En säker och effektiv oralt administrerad medicinering skulle vara ett viktigt tillskott till behandlingen av ALS-patienter."

Försöksresultat presenteras vid det 29: e internationella symposiet om ALS och Motor Neuronsjukdom, som äger rum 7-12 december i Glasgow, Skottland.

BioElectron, tidigare känt som Edison Pharmaceuticals, planerar nu en längre placebokontrollerad studie för att fastställa kliniska fördelar.

EPI-589 utvecklas i samarbete med Sumitomo Dainippon Pharma, som innehar licensrättigheter för föreningen i Japan och Nordamerika.
Det är BioElectrons andra förening i klinisk utveckling efter EPI-743, som riktar sig mot mitokondriell sjukdom och relaterade sjukdomar.
 
Hittat Här
 
 
 

Av judi - 2 oktober 2018 00:45

Chris Rea - Nothing to Fear


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards