Alla inlägg under maj 2018

Av judi - 5 maj 2018 20:05

Vad skönt att äntligen få träffa en positiv människa  sjukgymnasten på Näl 

Jag har sedan förra året börjat gå på ALS-teamet på Trollhättans sjukhus, jag har kvar min dr på Sahlgrenska . 

 

Fysioterapeuten har tjatat på mig att jag skall ha en Motomed .Jag tyckte till att börja med att hon var lite pushig  Var skall jag ställa den varje hörn i mitt hem är fullt med hjälpmedel 3 st för andningen och 3 st för förflyttningen att gå med har jag rullator och ett gåbord .Nu blir det så att jag får nya hjälpmedel  på Måndag . 

 

Därmed skall jag lämna tillbaka Lill trampen och gå bordet samt min rullator Ja då kommer det 2 nya ett rullbord och Motomed . 

 

Motomeden är en motordriven manick som jag skall använda som passiv träning  

Det är ju intressant med just denna motordrivna passiva träningen . 

 

När jag var på När hälsan så kom min sjukgymnast fram och började prata om detta .Hon hade sett att jag hade fått en motomed utskriven och det stod ingen motivering varför jag fått ett så dyrt hjälpmedel ? Att syftet är ju att man skall bli mera självständig när man har får en Motomed  .Jag reagerade på detta syftet för mig är att förbli så rörlig som möjligt och hålla undan ödem. spascitet och vid liv så länge som möjligt ,att slippa proppar . 

 

Både hostmaskinen och motomeden skulle jag haft mycket tidigare i min diagnos . 

Min först sjukgymnast sa till mig att jag inte skulle träna så mycket och ansåg att det kunde vara farligt för mig. 

 

Det gäller verkligen att träffa rätt person ,som förstår att även ALS sjuka behöver rörelse och att det är viktigt med att upprätta cirkulationen och rörligheten som ALS-sjuk . 

Av judi - 3 maj 2018 22:20


Elvis Presley - Walk A Mile In My Shoes - with story and song lyrics

Av judi - 3 maj 2018 22:09

Morgonstjärnans arla strålar   

lyser upp  vandrarens väg 

dammet på Kläder och skor  

som årsringar i ett träd  

visar allt  mödosamt 

 

fårad är kinden  

där det ej längre ses en  tår   

djupa ärr i själen du spår  

I livets lott  sjukdom och sorger  

en riktig nit livet mitt 

  

Ledd av  ljusets stråle 

på min väg  syns en an vars  

käpp glimmar lätt  

I stjärnans glans hjärtats slag  

finns där kärleken är 

våren är fin blomman ny  

nyutsprungen  som en skär  

Vid pennan Marjo


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards