Alla inlägg under mars 2011

Av judi - 11 mars 2011 13:35

Japans Tsunami se film klippet


google har öppnat en länk på peopelfinder för alla  som söker sina  anhöriga i den drabbade regionen




Här en länk till ud för den som har fler frågor

http://blogg.ud.se/blog/2011/03/11/jordbavning-utanfor-japans-kust/

Av judi - 11 mars 2011 00:10

Vad  händer med  relationer i familjen

när en förälder blir  sjuk?

Familjen sett ur barnens perspektiv

 

Närhet och beroende - distans och frigörelse

 

dessa motpoler finns i våra  relationer och ger ramarna för barns utveckling till vuxen

balansen mellan dessa poler rubbas eftersom

 

sjukdomen kräver alltid i riktningen närhet och beroende

 

Konisk sjukdom -medför kronisk ovisshet

 

som medför sorg och skam för att vara drabbad

7-12 år utvecklas den sociala skammen

Krossade illusioner om osårbarhet 9-11år

ovisshet tär på familjen och tar energi

 

Anknytning kräver trygga föräldrar och sjukdomen hotar detta

 

familjens uppgift är att skapa trygghet för barnen

men med sjukdomen hos en förälder leder det till förändring

 

Vad är viktigast för barnen?

 

Föräldrarnas förmåga till att hantera kris

Samt det känslomässiga klimatet i hemmet

 

Barn måste känna en känsla av sammanhang

 

begripligt att förstå och tänka

meningsfullt att känna

hanterbart att göra

 

Barn behöver veta

 

vad som har hänt

vad sjukdomen heter och vad man kan göra åt det

vad händer hemma

vad de kan hjälpa till med hemma

 

ovanstående råd av Dr Karin Mellhorn från Piteå Älvdals sjukhus

palliativa rådgivningsteamet

Jag finner dessa råd användbara även på motorneuronsjukdom

Av judi - 10 mars 2011 08:27

 

Barn glöms ofta bort när föräldern blir svårt sjuk

 

Den vanliga reaktionen när en förälder blir svårt sjuk är att man som vuxen vill skydda

sina barn och kan ha svårt att prata om sin sjukdom med dem.

Barnen lämnas ensamma med sina tankar och sin oro.

Sjukvården har här en viktig roll och en skyldighet att informera och erbjuda hjälp till familjen

Neurologiska sjukdomar påverkar ofta föräldraskapet på olika sätt.

De ingår därför i målgruppen för den nya lagen

Från och med den 1 januari 2010 finns en ny paragraf i Hälso- och sjukvårdslagen.

 

Hur kan barn reagera då?

 

Här följer några ex.

 

Påträngande tankar

Återupplevelser – så kallade ”flashbacks”

Nedstämdhet och sorg

Rastlöshet, oro och ångest

Hjälplöshet

Vrede och irritation

Självanklagelser och skuldkänslor

Känsla av overklighet och tomhet

Beteendeförändringar, undviker sådant som kan påminna om vad som hänt

Koncentrationssvårigheter

Minnesförlust

Sömnstörningar och mardrömmar

Vanliga fysiska reaktioner efter svåra upplevelser

Huvudvärk, hjärtklappning, yrsel, smärta och spänningar, skakningar,

illamående, täta trängningar, diarré, kallsvett och känsla av andnöd.

återrupplevelser – så kallade ”flashbacks”

 

 

 Vad Kan du göra för att underlätta ?

 

 

Chockfasen

 

Att finnas till  Lyssna, ge trygghet, lugn och ett

allmänt omhändertagande med värme, vila,

 

 

Reaktionsfasen

 

 

Under den här fasen är det betydelsefullt att omgivningen

orkar med alla negativa känslouttryck.

är viktigt att lyssna aktivt och tålmodigt och ta emot de känslor som

kommer när chocken släpper. Förklara, ge fakta, vara tydlig

 

 

Bearbetningsfasen

 

 

Det är betydelsefullt att den som drabbats har någon att

tala med under den här tiden, någon som förstår och som tar det man

säger på allvar.Det är viktigt att inte isolera sig

 

 

Nyorienteringsfasen

 

 

I nyorienteringsfasen har personen förlikats med det som har hänt

Personen lever

vidare med det som hänt och hindras inte i sin fortsatta utveckling.

 

 

Krisreaktioner är normala mänskliga reaktioner. För de som drabbas är ofta

omgivningens stöd det viktigaste. Störningar i krisens faser kan få långtgående

konsekvenser. Obearbetade kriser kan leda till en utsatthet i kommande

krissituationer och vid påfrestande perioder i livet. Det kan till exempel leda

till att personen kan fastna i någon av faserna, vilket innebär en stor risk för

hälsa, välbefinnande och produktivitet. 

 

 

Till dig som är Barn eller  ungdom och inte har någon vuxen att prata med

  

 http://bris.se/?pageID=15

Av judi - 9 mars 2011 08:37

Att leva med Tonåringar är lite av berg och dal bana igår tittade jag på fotboll mellan Arsenal och Barcelona mitt i detta kommer den ena av mina tvilling Tjejer och vill att jag skall hjälpa till med ett matte tal Jaa visst det gjorde jag och svara fel förståss det gick ju inte att koncentrera sig på Matte och fotboll samtidigt Hon denna flicka vill alltid ha uppmärksamhet när jag är upptagen med annat Matchen hade vi bokat långt i förväg Detta visste hon att jag ville se 

Denna tjejen skall alltid provocera Driva saker till sin spets

 

Jag känner många gånger att jag inte räcker till Jag har som sagt var 2 tvilling tjejer som är 14 år båda väldigt olika .Vi pratar mycket med varandra men ibland så når jag inte ändan fram som det här med fotbollen som jag ville se och att jag skulle hjälpa till med matten inför ett prov som tjejerna har om 2 veckor för att hinna med allt på en kväll så skulle jag fått gå helt efter hennes schema och ge avkall på mitt eget för kvällen nämligen matchen Personligen tyckte jag att hon kunde gjort sin matte tidigare på kvällen istället för att sitta framför datan Detta bad jag henne om men det gick inte utan Hon satt sin tid framför Datan och sedan började hon med sina Mattetal då skulle jag titta på Fotboll Krach ! Krach!!

Med den påföljden att vi grälade det kändes inte bra 

Det positiva som jag ser var att hon gjorde sina engelska glosor istället och detta var inget jag behövde be henne om 

Mina flickor är mycket ambitiösa och ligger på topp i klassen i sina betyg

Det negativa var att det här med matte

blev hängandes som ett rött skynke 

mellan oss

för att utredas idag

ja frukosten gick bra med kram och vi ses i eftermiddag 

 

Pratde oxå med den andra flickan igår om vad som hänt i skolan Enligt henne så hade matteläran givit privilegier till en av eleverna i klassen och utryckt sig på ett mycket oproffesionellt sätt  till den dottern som bråkade med mig

Min dotter  hade frågat matteläran varför klasskamraten inte behövde räkna samma saker som andra Till svar hade hon fått från sin Mattelärare att det finns väl dom som är smartare än du !

Ja  Hör och häpna 

I dom här lägen är det bra med 2 tjejer i samma klass 

Jag får ofta ett vidgat perspektiv på vad som utspelar sig i skolans värld   

Känns nästan som att jag skulle behöva ha en diskussion med denna läraren  

 

Avvaktar dagens händelser och kommer att agera sedan För tyvärr är det så att lärare inte alltid gör rätt saker eller säger rätt saker Det vet jag sedan tidigare Och jag tycker att mina tjejer är så pass utsatta i den situationen som dom lever i så jag försöker att vara väldigt observant på allt som händer kring Flickorna

 

I en annan klass var det så att den av mina flickorna som är bättre i Matte fick agera som xtra lärare till sina klasskompisar

Jag fick gå till skolan och prata  med den läraren om att

hon skall oxå ha stimulans för att gå vidare

Hon låg längst framme i matte i klassen och fick inga nya uppgifter utan hjälpte sina kamrater som läraren inte hann med

Jaa det kallade Läraren för att ställa upp för sina klasskamrater

helt osminkat gick den läraren in för att man skall hjälpas åt i klassen Med den påföljden

att Min ena flicka den som är duktig i matte blev en xtra lärare till sina klasskompisar 

Skamligt tyckte Jag 

Min flicka behövde få mera Matte Nya tal till sig själv

detta fick jag gå till läraren och prata särskilt om

en sak som jag tycker är självklar

men hon hade nått målen enligt läraren

så det fick ju räcka

 nya tal Jaa hon fick en låda

med xtra uppgifter som hon tragglade

med själv och förstås min hjälp

Så Skolans VÄRLD 

är ingen självklarhet

att det fungerar så bra som vi vill eller tror

det blir spännande att höra hur det har gått idag i skolan när tjejerna kommer hem

Av judi - 8 mars 2011 09:40

  

Idag skall jag till Kyrkan på sopplunch som serveras varje Tisdag för den blygsamma summan av 20 kr Jag skall försöka att återknyta mina gamla sociala kontakter och åxå se efter nya vänner och bekanta Jag har tidigare innan jag blev sjuk suttit med i Kyrkorådet i våran kyrka under 2 mandatperioder men tappat kontakten dels för att jag inte längre är med på valbar plats och på grund av sjukdom

Det tar som sagt var emot rent psykologiskt att ta kontakt med människor efterom Jag i den kontakten kanske behöver någon form av hjälpinsats från motparten Detta ställer till det för mig som inte är van att be om hjälp och oxå att relationer som jag tidigare haft förändras för att jag inte är självständig längre Nu gnäller jag igen Men det ställer till en hel del när man inte längre känner igen sin kropp som snubblar och famlar och  sluddrar som man vore aspackad på någon drog 

jag förstår dom som drar sig för kontakt och inte orkar hålla kontakten Men fortfarande är jag samma människa med samma behov som tidigare skillnaden är att jag får BE om hjälp för att klara min vardag

  

Denna bild hämtad från nätet

Tack för lånet

Av judi - 7 mars 2011 09:48

Saxat på google det senaste nytt om ALS

 

 

Johns Hopkins forskare säger att ett retrovirus, som infogas sig i det mänskliga genomet tusen år sedan, kan vara ansvarig för vissa fall av den neurodegenerativa sjukdomar amyotrofisk laterala skleros (ALS), även känd som Lou Gherig sjukdom.


Konstaterandet kan slutligen ge forskare ett nytt sätt att angripa detta allmänt dödliga villkor.


Medan ungefär 20 procent av ALS fall verkar ha en genetisk orsak, tycks de allra flesta fall uppstå sporadiskt, med några kända utlösare. Forskargrupper som söker en orsak till denna så kallade sporadisk form hade tidigare upptäckt ett protein som kallas omvänd transkriptas, en produkt av retrovirusen som HIV, i ALS patienter serumprov, vilket tyder på att ett retrovirus kan spela en roll i sjukdomen. Detta tvistar de lärda om och  lämnar vissa forskare i tvivel om retrovirusen är involverade i ALS.


LÄS MER  


http://www.sify.com/news/retrovirus-could-be-responsible-for-lou-gherig-s-disease-study-news-scitech-lddqkjccjhg.html


 

HUR FUNGERAR RETROVIRUS ?


Retrovirus är ett virus där kärnan består av RNA som likväl inne i en värdcell med hjälp av omvänt transkriptas omvandlas mot DNA. Exempel: HIV.

 

VAD BETYDER DET ?

 

Jo det lurar kroppen att producera mera virus

Det går in i cellen i kroppens egen innersta kärna och kodar om som ett data virus

  

Kan man byta chip ?

På Människa !

 

Av judi - 6 mars 2011 09:31

 

Bara när vi inte längre känner rädsla kan vi

börja leva i nuet.ta vara på smärtsamma och

glädjerika erfarenheter, vara tacksamma för

varje stund och leva ett rikt liv 

 

(Dorothy Thompson)

  

ALS - VAD ÄR DET

 

Amyotrofisk laterala skleros (ALS), känd som Lou Gehrig sjukdom och utanför USA som Motor Neuron sjukdom (en)

eller Charcots sjukdom, är en progressiv neurodegenerativa sjukdom som angriper motor nervceller i hjärnan

(övre motor nervceller) och ryggmärgen (lägre motor nervceller) och påverkar muskel funktioner

Motor nervceller kontrollera förflyttning av olika frivilliga muskler inklusive mellangärdet.

Samband med förlusten av motor nervcellers förmåga att fungera i ALS, leder till att olika muskel celler

faller bort (atrofi), vilket resulterar i ökade muskel svaghet.

Till sist, ackumulerad förlust av motor neuron gör det omöjligt för frivillig kontroll av normal muskel funktion.

 

SYMPTOM

Symptom på ALS kan inkludera twitching och kramper av muskler (kallad Fascikulation),

stelhet i musklerna (Spasticitet), ökar förlusten av motorisk kontroll i händer och armar och ben,

svaghet och trötthet, sluddrigt  eller tjocka tal och svårigheter att andas eller svälja.

BEHANDLING

Det finns bara en enda terapi som godkänts för behandling av ALS  drogen Rilutek (Riluzol)

med accepterade,

blygsamma förmånen

beräknas

till en förlängning med

tre månader i patienternas överlevnad

Ovanstående uppgifter hämtade från

 

http://als.net/OurResearch/Default.aspx

 

STÖD ALS FORSKNING

 

 

 

Av judi - 5 mars 2011 09:59

   Idag skall jag iväg och handla kläder till mina tjejer

Jag tycker det är urjobbigt jag har svårt att gå och blir fort trött .Känner att jaa !!hur skall det gå ?med att just följ med att handla kläder Lyckades krångla mig ur detta förra  helgen

Förr när jag var frisk så var det inga problem jag tyckte det var roligt att shoppa men nu näää skrämmande när benen tar slut och enligt tjejerna så måste jag följa med det blir inget rikigt köpt annars Varför deras Pappa inte följer  med nää flickorna tycker inte det är roligt Han ser inte vad dom behöver tänker jag

och så är det jag som har barnbidraget det spelar nog roll för att Han inte vill handla

Tycker synd om tjejerna att det som vi alla hade nytta och nöje av har blivit en tvistefråga

Varför vill du inte följa med ? Det är en fråga jag får ofta Men mina Ben bär inte

Känner mig bara så obekväm ibland i vägen och ja lite utnyttjad Jag har svårt att se glädjen med att följa med och köpa byxor till flickorna Då undrar Ni Har du ingen väninna ?NÄÄ Jag har inga väninnor kvar  Med ökade problem i livet har mina vänner försvunnit

Så det är bara att bita i det sura äpplet och göra det själv .Skall inte en mamma alltid ställa upp för sina barn JOO tycker vän av ordningen .

Men för mig blir det ett problem när flickorna säger att NÄÄ Mamma du får inte ta med dig din rullator? Vad gör jag vad hade du gjort som läser detta ?


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards